mandag 23. april 2012

Slik håndterer du spørsmål!



Vi som jobber med salg kommer borti alle tenkbare spørsmål fra kundene. Her får dere noen metoder for hvordan dere kan håndtere verdifulle spørsmål, «dumme» spørsmål, ubehagelige spørsmål, eller rett og slett spørsmål du ikke vet hvordan du skal håndtere.
Verdifulle spørsmål:
I stor grad takk for spørsmålet du får fra kunden. Det skaper positiv atmosfære og gir lyst til å stille flere spørsmål. Svar enten umiddelbart eller be om å få komme tilbake:
  • Det var bra at du stillte det spørsmålet..
  • Takk for at du tok opp nettopp det..
Dumme spørsmål (Hvis kunden er uvitende:
  • Besvar dem umiddelbart å gi inntrykk av at du er glad for at spørsmålet kom opp.
Dumme spørsmål (Av uvilje):
  • Neglisjer spørsmålet eller gi uttrykk for at det ikke ble oppfattet.
  • Be om å få besvare spørsmålet senere, eller glem det
  • Spør om spørsmålet kan tas opp alene senere. Motiver det med tidsnød eller med liten interesse.
  • Du kan også svare spørsmålsstilleren offentlig på en ironisk eller kynisk måte.. men det kan gi deg en uvenn for livet.. (Prøv å unngå det)
Ubehagelige spørsmål:
La aldri noen ane at spørsmålet er ubehagelig eller besværlig for mottakeren. Ellers kommer spørsmålsstilleren til å presse hardere.
  • Gjør spørsmålet nøytralt innen det besvares.  Gjør det gjerne til et teknisk spørsmål Eks: « Er markedsavdelingen her for fine til å sitte sammen selgerene?» Formuler om og returner spørsmålet: « Det du vil vite er om det er teknisk mulig å samlokalisere salg og marked. Ikke sant?»
  • Be om å få komme tilbake til spørsmålet senere. Ta det opp igjen eller glem det.
  • Bagatelliser og vis til tidsnød. 
  • Lat som om spørsmålet ikke er oppfattet.
Spørsmål som ikke kan besvares:
  • Be om å få komme tilbake til saken når den er utredet
  • Utlys spørsmål til allmenn besvarelse
  • Fortell at emnet er under utredning
  • Henvis til 3 person.
Hvilke teknikker bruker du for å besvare slike spørsmål som dette?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar