fredag 20. april 2012

Sikker på at du har oppfattet budskapet riktig?


Har du noengang handlet før du er 100% sikker på at du har forstått budskapet til avsenderen? Jeg har ihvertfall det.
Man kan skylde på avsenderen å si at han ikke er dyktig nok til å skape et klart budskap, men til syvende og sist er problemet ditt.
Er man i det minste itvil om man har forstått avsenderen sitt budskap, så kan man stille enkle kontroll spørsmål som bekrefter eller avkrefter om man har forstått.
Slik kan du gjøre det:
..hvis jeg har forstått deg rett så... Stemmer det?
...jeg tolker deg ditt hen at.... forstår jeg deg rett?
.. vær vennlig å korriger meg om jeg jeg har misforsått deg, men stemmer det at..
..for meg virker det som at du tenker/ønsker/føler at.... har jeg oppfattet deg riktig?
Hvilke teknikker bruker du for å påse at du har forstått avsenderens budskap riktig?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar