- Du må ha tro på produktet/tjenesten for å lykkes. Har du ikke det vil kunden gjennomskue det.
- Vær klar og direkte. Forklar enkelt, raskt og tydelig. Den største årsaken til at kunden ikke kjøper er forvirring. Forvirring og uklarhet fører defintivt ikke til salg.
- Kjenn kunden din! Gjør undersøkelser. Sett deg inn i kundens behov, ønsker, utfordinger og markedssituasjon
- Lag en god og salgsteknisk riktig presentasjon. Innvolver kunden i presentasjonen
- Presenter med lidenskap og «glød». De fleste presentasjoner er lite innvolverende/spennende. Hvordan skal du greie å få kunden engasjert om ikke du er det selv?
- Vet du ikke svaret på spørsmålet du får fra kunden, så for all del ikke gjett! Kunder ønsker i mange tilfeller å teste deg. Ikke ødelegg troverdigheten din ved å svare på ting du ikke kan noe om. Si heller: «Det er jeg ikke helt sikker på. La meg få sjekke det ut, så kommer jeg tilbake til deg på akuratt det»
- Svar på spørsmål fra kunden. Vær direkte og tydelig. Prat ikke «rundt grøten»
- Humor er en god egenskap i møter. Gode historier bryter «isen»
- Du kan alltid bli bedre. Man blir aldri helt utlært, og kan alltid bli bedre.
- Lytt mer enn du prater.
Må du ha tro på produktet/tjenesten du selger? Eller holder det å være en «god skuespiller»?
/Henning
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar