torsdag 14. juli 2011

Markedsavdelingen + Salgavdelingen= SANT

Måten man jobber med salg og marked har endret seg, og kommer til å endre seg i enda raskere fart i årene som kommer. 
Den tid hvor det var klare skillelinjer mellom salgs og markedsavdelingen er borte. Har man ikke kommet til det punktet så er det på tide å våkne! Den gammeldagse måten å jobbe på vil ikke fungere!
Salgsavdelingen må bli mye mere markedsrettet og markedsavdelingen mye mere salgsrettet. De som vil lykkes best fremover er de som greier å skape synergier mellom markeds og salgsarbeidet, og bruke det aktivt ut mot sluttkundene, og ikke minst «vaske ut» skillelinjene mellom avdelingene.
Jeg tror som følger:
  1. Markedssjefen sin arbeidsdag vil bli «snudd på hodet». De vil bli mye mere salgsorienterte. Med nye digitale medier/sosiale medier vil de måtte jobbe enda mer aktivt mot kundene. Minst 70% av tiden kommer de til å måtte bruke til å jobbe aktivt på nettet, sammen selgerene og ute hos kundene. 30% vil brukes administrativt.
  2. Salgssjefer som selv ikke er ute å selger «aktivt» vil bli borte. 
  3. Markedsmennesker uten forståelse og lyst til å jobbe med salg vil ikke lykkes på samme måte som idag. Uten forståelse for hva som «virkelig» skjer ute hos kundene/i markedet  vil de ikke greie å tilrettelegge markedsarbeidet godt nok. Salgsorienterte markedsmennesker vil bli enda mer ettertraktede. Den typiske «jeg vil kun jobbe med marked personen» blir borte..
  4. «Cowboy selgere» må fjernes fra jobbene sine. Bedriftene har ikke råd til å ha mennesker som ikke følger selskapet sine etiske retningslinjer og visjon. Negativ omtale om bedriftene sprer seg som «ild i tørt gress» på nettet, og vil skade bedriftene i enda større grad fremover.
  5. Måten bedriftene benytter seg av mediebyråene / reklamebyråene vil endre seg. Behovet vil bli helt anderledes enn det er idag, og vil stille nye krav til salg/marked.
  6. Oprativ jobbing med kundene vil bli enda viktigere. Kombinasjonen mellom digital markedsføring og oprative kampanjevirksomhet vil bli enda viktigere, og vil påvirke salg/marked.
  7. Oprativ jobbing med digital markedsføring vil ligge «in house». 
  8. Kjøp av annonser (blader/aviser) i den formen det er idag vil bli betydelig redusert. Mer aktiv jobbing på nettet internt.
  9. Nettet gjør at landegrensene «viskes» ut. Store internasjonale aktører vil bli synlige i den norske markedet. Salg og marked må tilpasse seg utfordingene.
Hva tror dere? 
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar