mandag 3. oktober 2011

Digitale tips for bedrifter (Sosiale medier)


  1. Gjør nettsiden "delbar". Påse at det er mulig å dele all informasjon som ligger på nettsiden.
  2. Har nettsiden deres gått ut på dato? Ta en kikk på konkurrentene sine sider.
  3. Gjør nettsiden enda mer levende. Siden bør være dynamisk. Ikke statisk.
  4. Inviter til dialog på froskjellige digitale plattformer
  5. Link sidene opp mot forskjellige sosiale medier. Påse at «liker» knappen ligger på toppen av innleggene.
  6. Påse at bedriften synliggjør hvor man kan finne dere/finne informasjon om dere:
  • Egne medier: Nettside, Facebook side, YouTube, Twitter
  • Kjøpte medier: Oversikt over i hvilke «kjøpte» medier de kan finne dere. (Tv, Radio, Blader o.l)
  • Sosial oversikt: Alt som skrives om dere på blogger, aviser, radio spotter, tv o.l
  1. Skal dere ha konferanser, frokostmøter eller andre arrangementer så påse at dere lager en egen #hashtag. Dette for å samle all informasjon rundt arrangementet. Fortell det til deltagerene før arrangementet.
  2. Skal dere ha konferanse,  så lag en konkurranse hvor de som «sjekker inn» kan vinne en premie. 
  3. Vær aktive på sosiale medier. 
  4. Har dere en online sosiale kundeservice så påse at dere informerer om innenfor hvilke tidspunkter på døgnet spørsmål vi bli besvart
  5. Del kunnskap på digitale plattformer
  6. Spør om tips og råd før dere kommer med nye produkter og tjenester. Husk det er de som eventuelt kommer til å kjøpe produktene/tjenestene deres.
  7. Ikke snakk negativt om konkurrenter i noen sosiale forum. Fokuser på egen bedrift
  8. Påse at dere har en klar plan for hvordan dere skal håndtere en eventuell krise. Hva gjør dere om dere kommer i en lignende situasjon som Adecco var/er i? Ting sprer seg raskt
  9. Lytt, lytt, lytt.  Ta til dere det lesere/tilhørere sier. Vis med klare eksempler at noen av tilbakemeldingene blir «satt ut i praksis». Belønn den som kom med forslaget.
  10. Referanser på egne nettsider er vel og bra, men hvorfor ikke legge dem ut på enkelte sosiale medier?
  11. Driver du hotell, butikk, cafe eller andre lignende tjenester, så påse at gjesteboken deres legges digitalt. Lag en blogg ut av det. Referansene sine egne ord blir søkbare. 
  12. Vurder nøye hvilken verdi annonsering i aviser gir dere. Hvor ofte klikker du på en annonse på VG/Dagbladet. X antall klikk på annonser deres trenger ikke å være imponerende.. Veldig mange av klikkene kommer fra folk som har klikket feil..
  13. Sett ikke bort deres digitale markedsføring til andre! Bruk byråer og lignende som «sparrings» partnere, til å utvikle tjenestene, men for all del styr det selv. 
  14. Eksperter i sosiale medier er det nok av. Møter du på dem, så vær skeptisk
  15. De største byråene er ikke nødvendigvis de som er best på digital markedsføring/Sosiale medier. Sjekk ut mindre byråer. Ofte er det ekstremt dyktige mennesker som har gått ut av de større selskapene fordi at de ikke får gjennomslag for sine ideer.
  16. Påse at markedssjefen deres er operativ og «up to date». Inneholder ikke markedsplanen noe om digitale medier(Sosiale medier), liker ikke markedssjefen operativ å jobbe med kundene eller setter markedssjefen alt bort til byråer, så er kan det være på tide å ta en evaluering av han/henne.
  17. Synergiene mellom gamle og nye medier er nøkkelen til suksess. Påse at de «spiller» på lag.

Hva legger dere størst fokus på iforhold til deres digitale markedsføring/strategi?
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar