- Gjør nettsiden "delbar". Påse at det er mulig å dele all informasjon som ligger på nettsiden.
- Har nettsiden deres gått ut på dato? Ta en kikk på konkurrentene sine sider.
- Gjør nettsiden enda mer levende. Siden bør være dynamisk. Ikke statisk.
- Inviter til dialog på froskjellige digitale plattformer
- Link sidene opp mot forskjellige sosiale medier. Påse at «liker» knappen ligger på toppen av innleggene.
- Påse at bedriften synliggjør hvor man kan finne dere/finne informasjon om dere:
- Egne medier: Nettside, Facebook side, YouTube, Twitter
- Kjøpte medier: Oversikt over i hvilke «kjøpte» medier de kan finne dere. (Tv, Radio, Blader o.l)
- Sosial oversikt: Alt som skrives om dere på blogger, aviser, radio spotter, tv o.l
- Skal dere ha konferanser, frokostmøter eller andre arrangementer så påse at dere lager en egen #hashtag. Dette for å samle all informasjon rundt arrangementet. Fortell det til deltagerene før arrangementet.
- Skal dere ha konferanse, så lag en konkurranse hvor de som «sjekker inn» kan vinne en premie.
- Vær aktive på sosiale medier.
- Har dere en online sosiale kundeservice så påse at dere informerer om innenfor hvilke tidspunkter på døgnet spørsmål vi bli besvart
- Del kunnskap på digitale plattformer
- Spør om tips og råd før dere kommer med nye produkter og tjenester. Husk det er de som eventuelt kommer til å kjøpe produktene/tjenestene deres.
- Ikke snakk negativt om konkurrenter i noen sosiale forum. Fokuser på egen bedrift
- Påse at dere har en klar plan for hvordan dere skal håndtere en eventuell krise. Hva gjør dere om dere kommer i en lignende situasjon som Adecco var/er i? Ting sprer seg raskt
- Lytt, lytt, lytt. Ta til dere det lesere/tilhørere sier. Vis med klare eksempler at noen av tilbakemeldingene blir «satt ut i praksis». Belønn den som kom med forslaget.
- Referanser på egne nettsider er vel og bra, men hvorfor ikke legge dem ut på enkelte sosiale medier?
- Driver du hotell, butikk, cafe eller andre lignende tjenester, så påse at gjesteboken deres legges digitalt. Lag en blogg ut av det. Referansene sine egne ord blir søkbare.
- Vurder nøye hvilken verdi annonsering i aviser gir dere. Hvor ofte klikker du på en annonse på VG/Dagbladet. X antall klikk på annonser deres trenger ikke å være imponerende.. Veldig mange av klikkene kommer fra folk som har klikket feil..
- Sett ikke bort deres digitale markedsføring til andre! Bruk byråer og lignende som «sparrings» partnere, til å utvikle tjenestene, men for all del styr det selv.
- Eksperter i sosiale medier er det nok av. Møter du på dem, så vær skeptisk
- De største byråene er ikke nødvendigvis de som er best på digital markedsføring/Sosiale medier. Sjekk ut mindre byråer. Ofte er det ekstremt dyktige mennesker som har gått ut av de større selskapene fordi at de ikke får gjennomslag for sine ideer.
- Påse at markedssjefen deres er operativ og «up to date». Inneholder ikke markedsplanen noe om digitale medier(Sosiale medier), liker ikke markedssjefen operativ å jobbe med kundene eller setter markedssjefen alt bort til byråer, så er kan det være på tide å ta en evaluering av han/henne.
- Synergiene mellom gamle og nye medier er nøkkelen til suksess. Påse at de «spiller» på lag.
Hva legger dere størst fokus på iforhold til deres digitale markedsføring/strategi?
Henning Aarsand
+4745002040
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar