onsdag 5. oktober 2011

Hvordan bygge oprative/effektive salgskampanjer?

Bedrifter bruker store ressurser på kampanjeaktiviteter. Her er noen av mine tips: 

Ha et klart mål for kampanjen. Påse at alle har forståelse og eierskap til målet

Hva er formålet med kampanjen (Målgruppe)? (Finne nye kunder, bevare eksisterende kunder, kontakte eksisterende kunder for mersalg.)

Valg av markedskanaler

Påse at alle i organisasjonen er nøye informert og deltaktige i kampanjen. Selg kampanjen internt før dere selger den eksternt

Bygg kampanje team som oprativt skal håndtere kampanjen. Påse at alle har kompetansen som kreves for å gjennomføre kampanjen

Av og til kan det være greit å leie inn proffesjonelle kampanjeteam som er dyktige på salg/kundekontakt (Om man ikke har det internt)

Ha interne belønningssystemer for kampanjen. (Individ/avdeling)

Påse at dere evaluerer kampanje nøye etter at den er unnagjort. Ikke bare internt, men også eksternt. Hva gikk bra? Nådde vi målet? Hva gikk mindre bra? Hvordan oppfattt kundene kampanjen?

Min erfaring er at man ofte er dyktige i planleggingsfasen, men slurver mye når det kommer til den oprative gjennomføringen ut mot kunden. Sende ut markedsmateriale er vel og bra, men det hjelper ikke om man har med seg rett mennesker til å ivareta det oprative.

Hva mener du man bør fuksere på når man skal kjøre en salgskampanje?

Henning Aarsand 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar