De fleste som jobber med salg har opplevd kunder som prøver å teste kunnskapen/kompetansen din. Noen selgere lar seg provosere av det, mens andre igjen utnytter det til sin fordel.
Tenk på dette:
- Kritiserer kunden fordi han ønsker en bekreftelse på at han gjør rett valg? Eller er det bare for å teste tolmodigheten din?
- Har kundene forstått fordelene ved ditt produkt / tjeneste? Eller stiller han kritiske spørsmål fordi du ikke har greid å skape en gjensidig genuin interesse?
- Kritiserer kunden fordi du presenterer en løsning som ikke er godt nok solgt "inn" til kunden?
- Ingen er perfekte og ingen kan alt. Vær ydmyk!
- Lytt på kundens kritikk. Ikke gå rett i «forsvarsposisjon» Lytt til hva kunden sier, og vær oppriktig interessert i svarene du får. Følg opp med nye spørsmål for å komme til «bunns» i kritikken
- Forteller kunden hele sannheten bak kritikken? Eller ligger det enda mer bak?
Merker du at det ikke er noe fornuft bak kundens kritikk kan du si som følger:
«Hva kan vi gjøre for at du skal velge vår løsning/produkt»?
Hvordan håndterer du kritiske kunder?
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar