tirsdag 11. oktober 2011

Hvordan håndtere kritiske kunder?

De fleste som jobber med salg har opplevd  kunder som prøver å teste kunnskapen/kompetansen din. Noen selgere lar seg provosere av det, mens andre igjen utnytter det til sin fordel.
Tenk på dette:
  1. Kritiserer kunden fordi han ønsker en bekreftelse på at han gjør rett valg? Eller er det bare for å teste tolmodigheten din?
  2. Har kundene forstått fordelene ved ditt produkt / tjeneste? Eller stiller han kritiske spørsmål fordi du ikke har greid å skape en gjensidig genuin interesse?
  3. Kritiserer kunden fordi du presenterer en løsning som ikke er godt nok solgt "inn" til kunden?
  4. Ingen er perfekte og ingen kan alt. Vær ydmyk!
  5. Lytt på kundens kritikk. Ikke gå rett i «forsvarsposisjon» Lytt til hva kunden sier, og vær oppriktig interessert i svarene du får. Følg opp med nye spørsmål for å komme til «bunns» i kritikken
  6. Forteller kunden hele sannheten bak kritikken? Eller ligger det enda mer bak?
Merker du at det ikke er noe fornuft bak kundens kritikk kan du si som følger:
«Hva kan vi gjøre for at du skal velge vår løsning/produkt»? 
Hvordan håndterer du kritiske kunder?
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar