onsdag 21. september 2011

Bensinstasjonsmarked i endring.

Bensin og diesel priser i Norge engasjerer. Det går nesten ikke en dag uten at man leser om ting som er relatert til nettopp dette. 
Jeg har tidligere skrevet om hvordan markedet fungerer, men skal gå litt mer i dybden nå. Norge består av få aktører. Statoil (123), Shell (Shell express), Esso (Esso Express) Yx (Uno-X) og de små aktørene St1 og Best. Det er enorme variasjoner i priser. Med få km mellomrom kan en og samme aktør ha priser som varierer med langt over en krone forskjell på literen. 
Det «popper» opp med selvebetjente stasjoner! Noe som fører til skjerpet priskonkurranse, og det festligste med det hele er at enkelte selskaper sine egne selvbetjente stasjoner går i direkte konkurranse med egne betjente stasjoner. 
Selskapene som kombinerer drift av betjente og selvbetjene stasjoner vil slite enda tøffere fremover, og flere kommer til å rendyrke konseptene sine. (Tror jeg)
Kombinert med det kommer selskapene til å legge ned mange ulønnsomme stasjoner. 
Nå er det til og med snakk om å fjerne salg av røyk på betjente bensin stasjoner, noe som kommer til å føre til «kroken» på døren for flere stasjoner. Søndagsåpen butikker stjeler og vil stjele enda mer av dagligvare salget. 
De fleste store aktørene har, og noen er fortsatt til salgs i Norge, men det kreves voldsomme økonomiske muskler for å ta over. Derfor få potensielle kjøpere. Det norske drivstoff markedet er heller ikke så veldig interessant for store utenlandske selskaper. Vi er ett lite land med få innbyggere, og lange avstander.
Litt om aktørene:
Shell:
Største aktør i Norge. Har en veldig uklar strategi/visjon iforhold til det Norske drivstoff markedet. De ønsker å være litt av alt.. Service, lavprisaktør og ferskmat selgere. Bruker enorme summer på radio reklame for «pølser og brus». Virker rotete og bærer preg av desperate forsøk på å tjene penger. Virker neppe. Masse rotete rabattordninger. Må nok igjennom store endringer, eventuellt selges. St1 har kjøpt Shell i Sverige. 
Statoil:
Kanskje den aktørene som lykkes best om dagen av de store. Skilt ut retaildriften. Rendyrker konseptet. Rene fine stasjoner og god beliggenhet på mange av stasjonene. Prøvd å kjøpe opp JET noe de heldigvis ikke fikk lov til.(Dyrerer bensin/Diesel) I Sverige fikk Statoil kjøpe deler av JET, og i Sverige «leaser» Statoil merkenavnet JET av ConocoPhillips i X antall år. Noe ikke forbrukerene i Sverige er klar over .. tror jeg.. Sier litt om hvor godt merknavnet JET, er og hvor «lite» godt merkenavnet 123 er.
YX/UNO-X:
Eid av Reitan gruppen. Reitan lyktes ikke med Rema Bensin, men kommer til å lykkes med YX/Uno- X. Prøver å «blåkopiere» JET konseptet. (t.o.m neste samme slagord) Hentet inn dyktig kompetanse fra JET, rendyrker selvbetjent konseptet og bedre oppfølging av stasjonene sine. Vil stjele markedsandeler fra de andre aktørene.
Esso:
Driver som de har gjort i Norge i alle år. «Ruller og går». Klar trend at de har endret dagligvare konseptet sitt. En nødvendighet pga søndagsåpne butikker.  Har min tvil til at Esso hadde etablert seg i det norske markedet idag.
St1:
Gamle JET. Driver konspetet videre i Norge slik JET gjorde det. Rene fine stasjoner, ingen uoversiktlige rabattordinger og samme pris til alle. Kun etablerte på «stor» Østlandet. Fortsatt en veldig brysom aktør for de store selskapene, og en lykke for forbrukerene som bor i omerådene hvor St1 er etablert.
Best:
Selveide bensinstasjoner. Utsprung av grunneier som ikke godtok Statoil og Shell sine vilkår for drift. Etablerte seg så under merkenavnet Best. Lokasjon og utseende på stasjonene innbyr ikke kundene til «dans».
Forbukerene kommer nok også fremover til å merke enorme lokal variasjoner på prisene. Mandag og torsdag formiddag er fortsatt de to tidspunktene du som forbruker bør tanke. Prisene går med noen unntak alltid opp mandag og torsdag formiddag. Kun en «type» aktør kunne endret dette, og den aktøren er pr dd ikke i det norske markedet. Hvem det er får jeg komme tilbake til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar