tirsdag 12. april 2011

Salgstips - Hvordan følge opp kunden etter innsalget?

Alle har vi opplevd å kjøpe av en ivrig og imøtekommende selger. Alt virker fantastiskt, kontrakten er signert, og etter det hører du ikke noe mere fra selgeren.
Oppfølging av kunden er elementært. Her skiller de beste selgerene seg fra de dårlige.  De beste vet verdien av å bygge en langsiktig relasjon med kunden, mens den dårlig selgeren «løper  videre» for å jage nye ordre.
Tenk på dette i Innsalgsfasen/oppfølgingsfasen:
  1. I innsalget fortell kunden hva han kan forvente seg etter at produktet/tjenesten er levert. 
  2. Følg opp kunden slik dere har avtalt. Ring, mail til avtalt tid.
  3. Påse at leveransen av produktet går smertefritt. Er kunden misfornøyd med første leveransen vil sansynligheten være mindre for at kunden kjøper av dere igjen.
  4. Opplæring, fakturaer og at produktes fortreffelighet stemmer med innsalget, og at innstallsjon der det måtte trenges går smertefritt er elementært
  5. Gi alltid kunden mer enn forventet! Kunden vil da få bekreftet at han/hun har gjort et godt kjøp.
  6. Blir det forsinkelser på leveransen eller andre feil, så kom kunden i forkjøpet. Ikke «løp og gjem deg» 
  7. Selger du tunge komplekse produkter kan det være lurt å avtale et oppfølgingsmøte i ettertid for å påse at fungerer som det skal, og at kunden er fornøyd.
  8. Har dere nyhetesbrev eller er aktive på sosiale medier, så informer kunden om det. Har dere en Facebook side hvor det legges ut nyheter og lignende, så påse at kunden får vite om det.
  9. Påse at du alltid har en «neste» fremdrift med kunden. Det er da mye enklere å ringe opp kunden, og for all del følg opp avtalen.
Hvordan følger du opp kunder som har kjøpt av deg?
Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar