torsdag 22. mars 2012

Slik må dere jobbe med salg- og marked fremover

Vi lever i den digitale tidsalder! De bedriftene som ikke tilpasser seg vil forsvinne, og det vil dukke opp nye innovative aktører som ikke nødvendigvis har «røtter» i Norge. Den digitale utviklingen stiller enda større krav til at man pleier markedet sitt oprativt.
Det fysiske møtet med kunden, telefonsamtalen og ikke minst kundearrangementer vil bli enda viktigere. Slik ser jeg på hvordan bedriftene må jobbe med salg og markedsføring fremover:

- Enda større fokus på ROI i alle markeds- og salgsaktiviteter Den enorme digitale fokusen fører til at det vil bli enda viktigere å møte kunden fysisk. En mail, en facebookside, et nyhetsbrev er en «ganske» passiv aktivitet som må underbygges med fysiske møter eller en telefonsamtaler.
- Forskjellige salgsformer blir endel av markedsmixen Sosiale medier er og vil bli en ekstremt viktig kanal.  - Man vil innvolvere kundene og markedet enda tettere i alt fra produktutvikling til markedsføring Alle markedsaktiviter må tilpasses mobil og nettbrett også.
- Strategiske samarbeid mellom bedrifter blir enda viktigere. Felles nettløsninger på tvers av bedriftsgrensene vil bli viktig. Hvorfor skal ikke bedrifter med utfyllende interesser bygge felles nettløsinger? Felles netthandler osv? Felles sosiale konsepter? Felles sosiale aktiviter i sosiale medier?
- Man må flytte folk fra sosiale medier til fysiske møter Skape følgere på sosiale nettverk er viktig, men det viktigste er hvordan man håndterer følgerene. De sosiale ekspertene driver desverre mye feil opplæring slik jeg ser det. Jeg mener man skal slutte å se på følgerene som en enhet. Man må jobbe med hvert enkelt sosiale individ akuratt som man jobber med eksisterende potensielle kunder idag. Innvolvere og analysere følgerene. Sende dem unike mail, DM eller lignende som får følgerene til å føle seg unike. De vil mest sannsynlig bli deres beste ambassadører. Invitere dem til arrangementer, gi bort ting osv. Som alt annet så ligger suksess i oprativ og tett jobbing med potensielle kunder/marked.
- Det blir viktigere å endre tankesett rundt hvordan man profilerer seg. Alle aktiviterer må sees på som en enhet. Det meste starter i butikken, ute hos kunden, på telefonen, på messen eller i andre fysiske forum.    - Lær opp den enkelte ansatte om hvordan de kan knytte bånd fra det som skjer i butikken til aktiviterer/forum dere har på nettet. Dere har en unik mulighet til å hyppig få kommunisere med kunder som dere vet har handlet hos dere.
- Markedsførere som ikke liker kundekontakt blir borte, og selgere som driver råsalg på tvers av bedriftens rettningslinjer vil bli borte.
-  Grossister og andre mellomledd må skape en enda større merverdi for forhandleren, merkevareeierene og sluttekunden. Hvis ikke blir de borte.
- Mennesker med oprativ salgs/markedsforståelse vil få plass i styrene. Rene «Gubbestyrer» vil være direkte kritisk for bedriften.
- Behov for forskjellige oprative kampanjer vil bli viktigere. Bedriftene må sette sine beste mennesker til å gjennomføre oprative aktiviteter. Kundene gjør reasearch før de handler. Påse at de kan finne den informasjonen de trenger om dere på de forskjellige sosiale nettstedene.

henningaarsand.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar