tirsdag 20. mars 2012

Fordeling av kunder. Hva bør du tenke på?

I enhver organisasjon har man sine egne systemer for hvem som skal håndtere hvilke kunder. Riktig fordeling av kunder i egen organisasjon er avgjørende.

Dette bør du tenke på når dere skal fordele kunder:

- Ha bedriftens mål og visjon helt klart for deg når dere fordeler kunder.
- Samkjør salgs- og markedsplanen. Tett samspill mellom salg og marked er avgjørende i planleggingsfasen.
- Logistikk. Gjør logistikken for kundemøtene så enkel som mulig.
-  Finn rett selger til rett kunde. Analyser eksisterende data før du fordeler kunder. Skap klare rettningslinjer for hva som skal logges av data.
- Ha en klar plan for hvordan kundene skal følges opp etter møtet. Det må alltid foreligge en fremdrift. De store kundene liker sjelden at de får nye kontaktpersoner hele tiden. Finn derfor rett person med rett evner til å håndtere dem.
- Ha en klar plan for hvordan og når dere skal evaluere.
-  Lederen har en avgjørende rolle for at dere skal lykkes. Oppfølging, analyse og korreksjoner underveis skaper suksess. 

Hvilke systemer bruker dere for å fordele kunder? Hvordan fungerer det?

 henningaarsand.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar