onsdag 9. november 2011

Hva bør en mål/resultatsamtale inneholde?


En av salgssjefens viktigste oppgaver er å gjennomføre resultatsamtaler med selgerene. De beste salgsorganisasjonene har klare rutiner for hvordan, og ikke minst når samtalene skal gjennomføres. Har dere ikke rutiner for det, så innfør det umiddelbart.
En mål/resultatsamtale bør gjennomføres med hver enkelt selger ukentlig/mnd. (Utifra salgsform)
1.      Situasjonen overordnet
2.      Tallene for gruppen/teamet/selskapet/ tallene for selgeren individuelt
3.      Tiltak som selger skal sette inn for å oppnå målet
4.      Bidrag fra nærmeste leder (trening, sammøte, lytting el)
5.      Gjentagelse av mål og tiltak, og ny avtale for oppfølging neste uke.
6.      Ønske selgeren lykke til med ny uke
Etter møtet skal det lages ett kort referat som selger/leder plikter å følge. Selger og leder skal stille godt forbredt til møtet.
Møtet skal vare i ca 10 – 15 min. Din jobb som leder og påse at ikke møtene "sklir ut". Hold dere til agenda. 

Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar