tirsdag 24. januar 2012

Hvordan gjøre leder jobben mindre ensom?


Jobbe som leder er ikke alltid den mest sosiale jobben. En typisk dag kan bære preg av ensomhet. I noen tilfeller kan det føre til en negativ utvikling både for bedriften og for lederen selv.
Slik kan du forhindre at det skjer:
  • Delta i forskjellige grupper for ledere. Finn konsepter hvor likesinnede møtes. Et sted hvor man kan dele erfaringer, diskutere muligheter og ikke minst få oppdatert seg på nyheter.
  • Bygg et solid team rundt deg. Kanskje bør du skaffe deg en mentor? Coach? Eller finn mennesker i organisasjonen som du kan stole på.
  • Lære deg å skille mellom jobb og privatliv. Mange ledere tenker jobb 24/7. Over tid er ikke det sunt. Lag klare skillerlinjer. Bli flinkere til å si, nei!
  • Fast hjemmekontor for mindre bedrifter er ikke bra. Man trenger impulser. Ofte er ikke mindre bedrifter villig til å ta kostnaden som kommer ved å etablere eget kontor. Langsiktig vil det være en investering.
  • Arranger eller delta på nettverksgrupper/luncher. Kom deg ut av kontoret. Bryt opp i faste mønstre.
  • Ta vare på hobbyene dine. La ikke jobben «drepe» hobbyen din. 
  • Du er ikke perfekt! Vise et og annet svakhetstegn er ikke skadelig om du gjør det på rett måte. Innvolvere dine ansatte i det de er bedre enn deg på. 
  • Skap et godt nettverk av rådgivere rundt deg. Gode rådgivere undervurderes i det fleste tilfeller. 
Ledere som ikke tar situasjonen rundt ensomhet seriøst vil i mange tilfeller ikke skape de resultatene de kunne ha gjort. Ta tak i din egen hverdag. Ingen gjør det for deg.
Kjenner du deg igjen i punktene? Hva gjør du for å forhindre det?
/henningaarsand.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar