Forretningsutvikling er et stort og omfattende tema.
Det virker som om få foretak driver med systematisk forretningsutvikling. I stedet for å jobbe strukturert med forretningsutvikling jobber man dag for dag med det, og ser først et logisk mønster i ettertid.
Jobbe med forretningsutvikling er viktigere enn noengang. Den digitale utviklingen går raskere enn noengang, og de bedriftene som ikke tilpasser seg kommer til å bli borte. Et godt dagsaktuellt eksempel er Kodak. Det hjelper ikke med et av verdens mest kjente merkenavn om ikke forbrukerene kjøper produktene.
Dette er typiske bransjer/nisjer som vil slite om man ikke gjør raske endringer:
- Avishusene. Går fra papir til digitalt betalt innhold.
- Forlagsbransjen - e-bøker vil føre til lavere inntekter
- Butikkene - Må tilpasse seg nettet, og gjøre butikken til et opplevelses for kundene.
- Agentureiere - Trenden er at kjente merkevarer hopper over agenturleddet. Mer går rett i butikk, tar kontroll på netthandel, kutter marginer og utvikler støttesystmer som gir dem full kontroll på forhandlerene.
- Reiselivsbransjen - Fra butikk til nett. Opplevelsene skapes ikke i butikkene, men på nettet.
- Tv bransjen - Folk vil velge hva de skal se, når de vil se det og på hvilken digital plattform de vil se det. Pc + Tv = Sant. Google og Apple er klare. Kanskje lurt å selge Tv2?
- Distribusjon post - Mindre brevpost, mer pakkepost pga netthandel.
- CD og Film - Nettet tar over
- Nettkataloger - Behovet for dem er borte. De må tenke nytt.
- Trykkerier - Trykkerier i den formen de eksisterer idag blir borte
Dette var bare noen eksempler. De fleste må gjøre endringer i en eller annen form.
Her er noen spørsmål bedriftene bør stille seg:
- Når tilpasset vi organisasjonen sist? Behov for nye stillinger/roller. Avvikling av enkelte gamle roller.
- Bør man bygge allianser med andre foretak? Hvilken merverdi kan et samarbeid gi?
- Bør man tilpasse måten man jobber med salg og markedsføring. Har man tilpasset seg den nye mediehverdagen?
- Logistikk. Finnes det nye enklere metoder?
- Kundeservice - På hvilke plattformer bør man drive kundeservice?
- Ledelsen og styret - Har man den kompetansen man trenger? Eller har man den kompetansen som man tidligere trengte?
- Hvordan ser forretningen ut hvis man endrer organisasjonen radikalt og bygger en helt ny organisasjonsstruktur?
- Må man sitte på egen salgs- regnskapsorganisasjon, eller kan outsourching være et alternativ?
Hvilke bransjer tror du at vil møte de største utfordingene fremover?
henningaarsand.com
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar