søndag 22. januar 2012

Hvordan skape nye forretningsideer?


Forretningsutvikling er et stort og omfattende tema.
Det virker som om få foretak driver med systematisk forretningsutvikling. I stedet for å jobbe strukturert med forretningsutvikling jobber man dag for dag med det, og ser først et logisk mønster i ettertid.
Jobbe med forretningsutvikling er viktigere enn noengang. Den digitale utviklingen går raskere enn noengang, og de bedriftene som ikke tilpasser seg kommer til å bli borte. Et godt dagsaktuellt eksempel er Kodak. Det hjelper ikke med et av verdens mest kjente merkenavn om ikke forbrukerene kjøper produktene. 
Dette er typiske bransjer/nisjer som vil slite om man ikke gjør raske endringer:
  • Avishusene. Går fra papir til digitalt betalt innhold. 
  • Forlagsbransjen - e-bøker vil føre til lavere inntekter
  • Butikkene - Må tilpasse seg nettet, og gjøre butikken til et opplevelses for kundene.
  • Agentureiere - Trenden er at kjente merkevarer hopper over agenturleddet. Mer går rett i butikk, tar kontroll på netthandel, kutter marginer og utvikler støttesystmer som gir dem full kontroll på forhandlerene.
  • Reiselivsbransjen - Fra butikk til nett. Opplevelsene skapes ikke i butikkene, men på nettet.
  • Tv bransjen - Folk vil velge hva de skal se, når de vil se det og på hvilken digital plattform  de vil se det. Pc + Tv = Sant. Google og Apple er klare. Kanskje lurt å selge Tv2?
  • Distribusjon post - Mindre brevpost, mer pakkepost pga netthandel. 
  • CD og Film - Nettet tar over
  • Nettkataloger - Behovet for dem er borte. De må tenke nytt.
  • Trykkerier - Trykkerier i den formen de eksisterer idag blir borte
Dette var bare noen eksempler. De fleste må gjøre endringer i en eller annen form.
Her er noen spørsmål bedriftene bør stille seg:
  1. Når tilpasset vi organisasjonen sist? Behov for nye stillinger/roller. Avvikling av enkelte gamle roller.
  2. Bør man bygge allianser med andre foretak? Hvilken merverdi kan et samarbeid gi?
  3. Bør man tilpasse måten man jobber med salg og markedsføring. Har man tilpasset seg den nye mediehverdagen?
  4. Logistikk. Finnes det nye enklere metoder?
  5. Kundeservice - På hvilke plattformer bør man drive kundeservice?
  6. Ledelsen og styret - Har man den kompetansen man trenger? Eller har man den kompetansen som man tidligere trengte?
  7. Hvordan ser forretningen ut hvis man endrer organisasjonen radikalt og bygger en helt ny organisasjonsstruktur?
  8. Må man sitte på egen salgs- regnskapsorganisasjon, eller kan outsourching være et alternativ?
Hvilke bransjer tror du at vil møte de største utfordingene fremover?
henningaarsand.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar