onsdag 5. oktober 2011

"Jobbe uten mål er som å fiske uten snøre"

MÅL kan enkelt defineres som en ønsket tilstand på et fremtidig tidspunkt. Målet skal være noe man styrer etter, og det skal danne grunnlag for de beslutningene som tas underveis.
Det finnes to hovedtyper av mål:
  1. Kvantitative mål: Alltid basert på tall. De er konkrete og tidsbestemte. 
  2. Kvalitative mål: Ikke basert på tall. Et typisk eksempel på et kvalitativt mål er: « Vi skal bli oppfattet som de mest innovative på bruk av fornybar energi.»
Påse at bedriftens langsiktige og overordnede mål forplantes nedover i organisasjonen, og er styrende for øvrige mål og planer.
Man skal alltid måtte strekke seg etter målene, men påse at de er realistiske. Det må være mulig å oppfylle målene. Er de ikke det blir det kun «tall på papir».
Synliggjør/følg opp målene tett. Det hjelper ikke å ha mål om man ikke fokuserer på dem daglig. Henger man etter så sett inn tiltak for å nå dem. Ikke gi opp. 
Hvor stort målfokus har din bedrift? Hvordan synliggjør dere målene internt?
/Henning

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar