fredag 23. november 2012

VIL MEDIEHUSENE OVERLEVE?


Det skrives mye om hvordan mediehusene jobber for å finne nye inntektskilder. Fant to spennende artikler om temaet:
Jeg for min del har en litt annen oppfattning av utfordringene:
1. Mediehusene vil, skal og bør ikke overleve under den organisasjonsformen de eksistere idag
2. Aviser drevet separat under en annen organisasjonsform vil leve godt i fremtiden
3. Hard fokus på produktutvikling av printbaserte aviser/tjenester er feilslått + feil strategi. Gjøres ene og alene pga eierens kortsiktige forventning til inntjening
4. Det vil dukke opp nye digitale uavhengige aviser. Nisjeaviser, nasjonale og internasjonale aviser som vil bli tilpasset det norske markedet. Nyhetene som det skrives om i norske aviser i dag er mye ”copy paste” fra internasjonale aviser. Dagen de blir oversatt til flere språk vil de ta over en del av det norske markedet.
5. Brukerbetalte aviser rulles ut for fullt! I kjølevannet av det vil det dukke opp rene reklamefinansierte aviser som vil stjele trafikk fra de brukerbetalte avisene.
6. Huffington Post – Bare snakk om tid før noen får opp øynene for å skape det samme i Norge.
7. Nye organisasjonsformer vil endre måten journalister og andre bidragsytere jobber
8. Pressestøtten skal og bør over tid bli borte.
9. Mange brukerbetalte digitale aviser vil leve godt.
10. Noen papiraviser vil overleve. Må utvikles som et ”luksus” produkt med mye bedre innhold, og ikke minst koste mye mer enn de gjør i dag.


Som sagt dette er mine tanker. Hvordan ser du for deg avisene/mediehusene fremover?


Henning

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar