tirsdag 27. november 2012

SALGSMØTE MED MENNESKER FRA FREMMEDE KULTURER? – TENK PÅ DETTE.


Flerkulturell kommunikasjon er et stort og omfattende tema.
Få har full oversikt over hvordan man skal håndtere de forskjellige kulturene i salgsmøter.
Her er noen generelle ting du bør tenke på når du er i salgmøter med mennesker fra andre kulturer:
Faresignaler:
- Du ser at kunden blir overrasket over noe som ikke overrasker deg
- Når kunden ler uventet mens du snakker
- Når kunden viser irritasjon mens du selv snakker
I alle situasjoner hvor reaksjonen er annerledes enn ventet, er muligheten for at kunden misforstår deg tilstede. Til tross for for at grunnleggende følelser som viser glede/sinne, opphisselse/ro er universelle og som regel vises på samme måte, kan de allikevel ha blitt kulturelt tillemplet av sosiale grunner. I vår kultur har vi lært at vi ikke skal smile når det er sorg, men vi vet allikevel hvor lett det er å le ved en sørgelig anledning. Vi forstår da kanskje bedre de kulturer hvor man smiler under sorg, der det er sosialt riktig atferd å ikke belemre andre med sine bekymringer.
Positive signaler fra kunden:
Når kunden spør deg om råd. Det er ett tegn på tillit.
Når kunden gjør noe utenom det vanlige. Det er ett tegn på fysisk og psykisk styrke og bør støttes.
Når kunden viser tydelig viser deg respekt
Hva er dine erfaringer? Har dere noen konkrete eksempler på situasjoner dere har vært i hvor de kulturelle forskjellene har ført til salg eller ikke?

Henning

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar