1.
Tilpass produktene/tjenestene etter kundenes
ønsker og behov. Ting endrer seg. Også kundens behov og ønsker. Utvikl så ”add
on” produkter.
2.
Tren på å selge. Som alt annet må man trene. Man
trener ikke ute hos kunden. Uten salgskompetanse vil det hjelpe lite å ha et
godt produkt/tjeneste.
3.
Sett klare mål! Følg opp.
4.
Påse at dere har ”klokkeklare” USPer (Unique
selling points) Finn ut hvordan dere skiller dere fra konkurrentene.
5.
Finn riktig pris på produktene og tjenesten. I
mange tilfeller kan man ta en høyere pris. Om ikke på hovedproduktet/tjenesten,
så kan man øke på ”add on” produktene.
6.
Større fokus på kryss-salg og mersalg. Enkle
spørsmål kan øke salget betraktelig.
7.
Fine ord på et papir hjelper lite. Påse at hele
organisasjonen utsråler selskapets visjon og verdier. Det går ikke lenger ann å
”lure” kundene med falske budskap som ikke kundene kjenner seg igjen i. Ærlig,
redelig og oppriktig markedsføring vil være avgjørende for økt salg.
8.
”God dag mann økseskaft” markedsføring skaper få
salg. Lag en markedsstrategi som kunder, marked og ikke minst de interne kan
nyttiggjøre seg av for å øke salget.
/Henning
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar