fredag 30. november 2012

En stor del av markedsføringen ”koster mer enn det smaker..”


Ofte koster markedsføring mer enn det smaker. Noe både bedrifter og mange reklamebyråer har innsett. I lys av det dukker det opp nye tanker rundt hvordan bedriftene kan profilere seg.

Slik ser jeg det:

-      -  Pushe reklamebudskap er lite effektivt, og man vil se mindre av det i den formen man har sett det til nå. Den kan til og med ha motsatt effekt.
-       - Reklamen vil bli mer ærlig. Du kan ikke lenger ”tvinge” inn et budskap som ikke markedet kjenner seg igjen i.
-       - Produktplassering kommer til å eksplodere.
-      -  Sosiale medier er og vil bli en enda viktigere kanal, men 99% mislykkes med markedsføringen i sosiale medier idag. Mye av årsaken til det er at det brukes tradisjonelle former for markedsføring i sosiale medier. Det gir liten effekt.
-     -   Nettsider fulle av bannere har liten effekt.
-     -    Kreative PR stunt vil bli viktig.
-      -  Fokus på innhold i alle kanaler med integrert reklame blir viktigere og viktigere.
-       - Tiden hvor man oppdaterte nettsiden en gang i året er forbi. Dynamiske sider er avgjørende.
-       - Samspillet mellom tradisjonelle medier, nye medier og personlig kontakt vil være en viktig suksessfaktor
-       - Det vil bli enda større fokus på markedsføring internt i bedriftene. Først markedsføre internt, så eksternt!
-       - Personlig salg og markedsføring vil bli enda mer avgjørende. I og med at mer og mer skjer digitalt vil den personlige kontakten bli enda viktigere.
-      -  Reklame langs veier, i samband med egne lokasjoner, boards osv vil florere.
-      -  Det vil brukes enda mer tid i feltet for å sette seg inn i kundegruppene og markedet sitt. Mindre teoribasert synsing, og større fokus på å erfare endringene.
-       - Hver enkelt ansatt i bedriftene er de viktigste ambassadørene for selskapet.
-       - Kryssmarkedsføring mellom bedrifter med felles interesser vil utvikle seg. Det vil utvikles konsepter på tvers av selskapene med alt fra felles nettsider til andre kreative markedstiltak.
-      -  +++

/Henning

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar