Vi skriver 20.September 2012.
Alle bedrifter vet nå hva
sosiale medier er, og alle vet at det er et verktøy som kan hjelpe dem til å nå
kvalitative og kvantitative mål fremover.
Derimot vet ikke alle hvordan
man i praksis kan bruke de sosiale nettverkene til å øke omsetningen
kortsiktig og langsiktig. Ytterst få har funnet nøkkelen til hvordan man skal
få følgere og likes til å ”åpne lommeboken”.
Disse punktene kan øke sjansen for suksess med sosiale
medier:
- - De fleste bedrifter behandler sine sosiale
følgere/likes som en enhet. Det er de
definitivt ikke! De som følger/liker bedriften er i høyeste grad individer, og
må derfor behandles deretter.
- - Hvordan skal man så behandle de som følger/liker
bedriften? Jo, på nesten samme måte som du behandler resten av
prospectene/kundene dine som kommer fra andre kanaler. Analyser
følgerene/likes, og ta kontakt med dem. Send en DM, ring eller innvolver dere i
diskusjoner hvor de deltar. Det er en grunn til at folk følger bedriften din!
Finn det ut.
- - Veldig mange har funnet ut at Twitter er en
fantastisk kanal for å bygge nettverk. Skal du ha skape business med Twitter,
så er den mest effektive måte å skape kunder på å ta direkte kontakt med følgerene
som du tror kan ha nytte av dine produkter og tjenester. Alt som foregår på
”veggen” på Twitter er vel og bra, men det skaper sjelden direkte verdi.
Derimot vil den personlige DMen skape møter, ambassadører, være direkte
salgsfremmende, en ny samarbeidspartner eller rett og slett en som kan hjelpe
dere med å skaffe kunder.
- - Som med alt annet! Sett mål med deltagelsen på
sosiale medier. Antall møter skal du booke med følgerene, hvor mye skal skal
følgerene/likes skape av direkte/indirekte omsetning, antall deltagere som skal
inviteres til neste ”happening”, hvor mange konkurransedeltagere, antall
kundehenvendelser, antall prospecter du skal informer om de nyeste produktene/tjenestene
deres.
- - Se på sosiale medier som en god kanal for å møte
potensielle samarbeidspartnere personlig. Du skal ha ekstremt mange digitale
kontaktpunkter for å erstatte et personlig møte med en potensiell kunde.
- - Innhold er som alle vet viktig i all digital
markedsføring, men forvent ikke den store dialogen. Selv om sosiale medier
tilrettelegger for dialog er det absolutt ikke alle bransjer som vil få det
til. Noen produkter og tjenester innbyr
dessverre ikke til dialog.
- - Målene med bedrifters markedsføring og derunder
sosiale medier er selvfølgelig ikke like. Ikke all markedsføring (sosiale
medier) har som mål å skape økt omsetning.
/Henning
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar