torsdag 20. september 2012

Slik kan bedrifter få mere ut av deltagelsen i sosiale medier



Vi skriver 20.September 2012.

Alle bedrifter vet nå hva sosiale medier er, og alle vet at det er et verktøy som kan hjelpe dem til å nå kvalitative og kvantitative mål fremover. 

Derimot vet ikke alle hvordan man i praksis kan bruke de sosiale nettverkene til å øke omsetningen kortsiktig og langsiktig. Ytterst få har funnet nøkkelen til hvordan man skal få følgere og likes til å ”åpne lommeboken”.

Disse punktene kan øke sjansen for suksess med sosiale medier:

-       - De fleste bedrifter behandler sine sosiale følgere/likes som en enhet.  Det er de definitivt ikke! De som følger/liker bedriften er i høyeste grad individer, og må derfor behandles deretter.
-       - Hvordan skal man så behandle de som følger/liker bedriften? Jo, på nesten samme måte som du behandler resten av prospectene/kundene dine som kommer fra andre kanaler. Analyser følgerene/likes, og ta kontakt med dem. Send en DM, ring eller innvolver dere i diskusjoner hvor de deltar. Det er en grunn til at folk følger bedriften din! Finn det ut.
-       - Veldig mange har funnet ut at Twitter er en fantastisk kanal for å bygge nettverk. Skal du ha skape business med Twitter, så er den mest effektive måte å skape kunder på å ta direkte kontakt med følgerene som du tror kan ha nytte av dine produkter og tjenester. Alt som foregår på ”veggen” på Twitter er vel og bra, men det skaper sjelden direkte verdi. Derimot vil den personlige DMen skape møter, ambassadører, være direkte salgsfremmende, en ny samarbeidspartner eller rett og slett en som kan hjelpe dere med å skaffe kunder.
-       - Som med alt annet! Sett mål med deltagelsen på sosiale medier. Antall møter skal du booke med følgerene, hvor mye skal skal følgerene/likes skape av direkte/indirekte omsetning, antall deltagere som skal inviteres til neste ”happening”, hvor mange konkurransedeltagere, antall kundehenvendelser, antall prospecter du skal informer om de nyeste produktene/tjenestene deres.
-       - Se på sosiale medier som en god kanal for å møte potensielle samarbeidspartnere personlig. Du skal ha ekstremt mange digitale kontaktpunkter for å erstatte et personlig møte med en potensiell kunde.
-       - Innhold er som alle vet viktig i all digital markedsføring, men forvent ikke den store dialogen. Selv om sosiale medier tilrettelegger for dialog er det absolutt ikke alle bransjer som vil få det til.  Noen produkter og tjenester innbyr dessverre ikke til dialog.
-       - Målene med bedrifters markedsføring og derunder sosiale medier er selvfølgelig ikke like. Ikke all markedsføring (sosiale medier) har som mål å skape økt omsetning.


/Henning

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar