Vi mennesker har en egen evne til å komplisere det vi gjør. Dette gjelder også innen salg- og markedsføring.
Hva legger jeg så i det?
- Ting kan bli for kreativt! En reklamekampanje kan se fin ut på papiret, men det hjelper lite når målgruppen må se/høre innslaget 20 ganger for å oppfatte hvem som er avsenderen. At bransjen syntes den er flott er totalt uinteressant om ikke kundene syntes det. «Slutt å bad i egen herlighet»
- Selgere som leverer svake resultater er de første til å teste nye teknikker + måter å formulere seg på. Gjør det motsatt. «Back to basics»
- Komplisering av innhold på nettsider, tilbud og generelle reklamebudskap. Vi mennesker er enkler enn man skulle tro.. Kutt ut unødvendige ord og innhold som ikke er relevant.
- Bruk ord og handling hvor kunden kjenner seg igjen. Kunden blir ikke fasinert av flotte fagutrykk. Rydd dem bort fra tilbud og reklamemateriell.
- Si hei/smile/ta personen du møter i hånden har fortsatt ikke gått av moten! Alt starter med et smil. Husk det!
- Det digitale letter mye av arbeidet til selgere/markedsførere, men glem aldri den personlige kontakten! Ikke noe kan erstatte den. Du skal ha utrolig mange flere konktaktpunkter digitalt en personlig for å omsette det til business.
- Alle som kommer til å kjøpe produktene/tjenestene dine er mennesker. Ikke maskiner. Ikke glem det!
- Lag tilbud slik at kunden enkelt kan se innholdet+prisen. Jo mer innhold du har i tilbudet, jo lenger tid vil det ta før kunden tar en beslutning.
- Ikke undervurder kundene dine. Selvom man skal gjøre det enkelt, så ikke snakk/skriv til dem som at de ikke skjønner noe. Alt med måte!
Hva tror du? Kompliserer vi ting for mye?
/Henning
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar