tirsdag 10. januar 2012

Hvordan følge opp kundene?


Oppfølging - De fleste bedrifter snakker om det, men få gjør det godt nok!

Hva menes så med oppfølging av kunden? 

Oppfølgingen er starten på ditt neste salg! Profesjonelle selgere tar oppfølgingen som en naturlig del av salgsjobben. Desverre er det mange som ikke gjør det.
Ved å gi dårlig oppfølging undergraver de sin fremtidige mulighet til salg.
Når et produkt er levert til kunden og du har sørget for at produktet innfrir kundens forventninger, er det lett å konsentrere seg om nye salg til andre kunder. Det er lett å tro at andre i organisasjonen nå tar seg av kunden. Ikke stol på at det skjer!
Det var deg som selger som kunden fikk tillit til. Det var deg han kjøpte av, og ikke en på kundeservice. Ta derfor ansvar for at kunden! 
Den proffe selgeren tar kontakt med kundene sine jevnlig. Ikke nødvendigvis via et møte, men feks en mail, tlf, sms, julekort eller kontakt via andre kanaler.
Lag en strategi for hvordan du skal følge opp kunden etter at du har fått ordren. Gjør det gjerne sammen kunden. Innvolvere kunden er effektfullt.
Følger du disse enkle retningslinjene, vil kunden din ha tillit til deg. Du holder kunden varm til neste gang han får behov for ditt produkt. Oppfølgingen blir en god investering i et nytt salg!

Hvordan håndterer du kundene dine etter at han har kjøpt av deg?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar