tirsdag 20. desember 2011

Sosiale medier 2012. Mine tanker.


Vi nærmer oss 2012. Det er på tide å gjøre opp «regnskap» for 2011, og samtidig gjøre seg noen tanker om hvordan 2012 kommer til å utarte seg. Den digitale utviklingen går raskere enn noengang, og det meste skjer i sanntid. 
Tøffere tider fører til at bedriftene stiller enda større krav til ROI. Man bruker ikke lenger penger på markedsaktiviteter som «kanskje» kan gi resultater.
For de som følger meg så har jeg vært ganske klar på at den «gamle» markedsføreren som ikke vil jobbe med salg, og ikke liker kundekontakt vil bli borte.  Man er avhengig av å ansette markedsførere som skjønner viktigheten av oprative aktivitet/forståelse i kombinasjon med å nyttiggjøre seg av nye og gamle markedskanaler. 
Kombinert med det vil «kamikaze selgerene» som ødelegger bedriftens gode omdømme forsvinne. 
Bedriftene har rett og slett ikke råd til å ha uoprative markeds- og salgsansatte som ikke forsvarer selskapets verdier, normer og krav til inntjening.
Her er mine spådommer for sosiale medier i 2012:
  1. Mobiltelefonen blir den viktigste sosiale plattformen i 2012. 
  2. Sosiale medier vil bli integrert i enda flere bedrifters markedsmix
  3. De bedriftene som integrerer sosiale medier best i alle ledd i organisasjonen vil bli vinnerene!
  4. Kombinasjonen av oprative kampanjer+sosiale medier vil bli enda viktigere. En god mulighet for bedriftene til å skape en plattform for dialog med eksisterende og potensielle kunder.
  5. Flere sosiale tjenester vil gå i sanntid
  6. Sosiale medier vil influere på bedriftens salgsaktiviteter
  7. Sosiale reklame på mobilen vil utvikle seg kraftig
  8. Alle kjente merkevarer som ikke har integrert eksisterende nettsider med sosiale medier vil gjøre det. 
  9. Fokus på innhold på både nettsider og sosiale medier vil bli satt enda mer i fokus
  10. Mediebyråene sin rolle vil endre seg. Store tunge mediebyråer vil møte enda tøffere konkurranse fra innovative små byråer. Når kommer første apllikasjon/side som tar over deler av mediebyråene sin rolle? 2012?2013?
  11. Sosial handel vil utvikle seg raskt
  12. Bedre sosiale og mer relevante søk
  13. Markedsplaner uten sosiale aktiviteter vil høre til sjeldenheten. En større del av bedriftens budsjetter vil settes av til sosiale medier
  14. Flere nettsider vil tilpasses enda bedre til nettbrett og mobiler
  15. Sosiale spill vil fortsette suksessen
  16. Flere tjenester vil henges på sosiale medier som Facebook: Film, musikk, video, spill, nyhetstjenester (Sosial Huffington post?) osv
  17. Lokasjonsbaserte tjenester vil du finne overalt
  18. Nyhetene blir enda mer sosiale. (Enda mer delbare)
  19. Sosiale medier vil/bør føre til endrede stillingsbeskrivelser
  20. Året hvor lederen innser at man må overvåke og delta i sosiale medier
  21. Retailbransjen vil se nytten av oprative aktiviteter knyttet til sosiale medier
  22. Agenturholdere for store kjente brands blir nødt til å skape sosial merverdi for kunder, forhandlere og «brandet». Snakk om tid før merkevarene hopper over agenturleddet om man ikke skaper merverdi.
  23. Folk vil bli enda mer selektive iforhold til hva man vil dele med nettverket sitt på sosiale medier
Henning

www.henningaarsand.com
Hva tror dere?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar