mandag 19. desember 2011

Kundeundersøkelse - Stiller du rett spørsmål?


Mange bedrifter bruker store summer på kundeundersøkelser. Man ønsker å vite hvordan kundene oppfatter bedriften. I mange tilfeller syntes jeg bedriften kaster penger «rett ut av vinduet» 
Hvorfor?
Rett og slett fordi man i disse undersøkelsene stiller feil spørsmål, og at man i ettertid ikke er flinke nok til å innvolvere kundene, og vise med handling at man tar tilbakemeldingene seriøst. 
Slutt med de vanlig spøsmålene som alle andre stiller. Som folk krysser av på uten å tenke seg om. Still spørsmål som gjør at kunden må tenke seg om.
Noen eksempler:
  1. Hva gjorde at du valgte akuratt oss? 
  2. Hva ville du gjort om ikke vi eksisterte?
  3. Kan du nevne en person som har imponert deg i vår organisasjon?
  4. Nevn en ting du mener vi bør fokusere på for å bli bedre?
  5. Hvorfor kjøper du av oss?
  6. Nevn en ting som vi gjør/ikke gjør som irriterer dere?
  7. Hvem kan vi lære av?
  8. Hvordan ville du beskrevet oss om noen spurte deg om oss?
  9. Har du en ting du mener vi fortsatt bør fokusere på?
  10. Er du fornøyd med oss? Hvorfor?
  11. Hvordan ser dere for dere å bli innvolvert i fremtidig utvikling av produkter og tjenester?
Hva fokuserer dere på i deres kundeundersøkelser?
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar