Mange bedrifter bruker store summer på kundeundersøkelser. Man ønsker å vite hvordan kundene oppfatter bedriften. I mange tilfeller syntes jeg bedriften kaster penger «rett ut av vinduet»
Hvorfor?
Rett og slett fordi man i disse undersøkelsene stiller feil spørsmål, og at man i ettertid ikke er flinke nok til å innvolvere kundene, og vise med handling at man tar tilbakemeldingene seriøst.
Slutt med de vanlig spøsmålene som alle andre stiller. Som folk krysser av på uten å tenke seg om. Still spørsmål som gjør at kunden må tenke seg om.
Noen eksempler:
- Hva gjorde at du valgte akuratt oss?
- Hva ville du gjort om ikke vi eksisterte?
- Kan du nevne en person som har imponert deg i vår organisasjon?
- Nevn en ting du mener vi bør fokusere på for å bli bedre?
- Hvorfor kjøper du av oss?
- Nevn en ting som vi gjør/ikke gjør som irriterer dere?
- Hvem kan vi lære av?
- Hvordan ville du beskrevet oss om noen spurte deg om oss?
- Har du en ting du mener vi fortsatt bør fokusere på?
- Er du fornøyd med oss? Hvorfor?
- Hvordan ser dere for dere å bli innvolvert i fremtidig utvikling av produkter og tjenester?
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar