tirsdag 15. november 2011

Salg blir mer og mer kritisk for bedriften


Tidligere var salg noe som selgere og salgsledelsen fokuserte på. 
Idag må salgmedtodikk og mål forankres fra toppledelsen til den enkelte støttefunksjon i bedriften. 
Alle har sin rolle og ansvar iforhold til salgsaktiviteter i bedriften. Enten du sitter på kundeservice, er ansvarlig for produktutvikling, eller salg.
Konkurransen er tøffere enn noengang og kundene krever mer. De kjøper ikke bare et produkt lenger. De kjøper en forventet opplevelse!
I salg anno 2011 må ikke bare bedriften sette seg inn i kundens situasjon. De må sette seg inn i kundenes kunder sin situasjon, og ikke minst kartlegge kundens beslutningsprosesser. 
Salgsorganisasjoner må utvikle klare salgsstrategier. Fokusere på effektivitet og trening av hvert ledd i organisasjonen for å ta ut bedriftens fullstendige potensiale.
Rekruttere riktige mennesker som ikke bare kan å selge, men som også har forretnings/markedsforståelse.  Hvert enkelt individ i bedriften må jobbe for å skape en mål, etikk og prestasjonsrettet kultur.  Må så gjennomsyres fra toppledelse til «gutta» på gulvet».
Her er noen andre punkter som gjør salg enda mer forretningskritisk:
  • Den digitale utviklingen gjør at negativ og posetiv omtale sprer seg enda raskere
  • Omdømme er avgjørende. Uten kontroll på hva som sies kan det skade bedriftens misjon, normer og verdier
  • Følger ikke ledelsen selskapets normer og verdier kommer ikke organisasjonen til å gjøre det heller
  • Salgsmetodikken kan være direkte skadende for bedriften, og må forankres på toppnivå
  • Valg av riktig belønningsmetoder. Kun provisjon, eller kun fokus på volum kan føre til at selgere velger «shortcuts» for å nå målet. Samkjøring av incentiver er nødvendig.
Hvordan jobber dere med salg i din bedrift? Hva fokuserer dere på?

Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar