tirsdag 6. september 2011

Selger? Dette bør du ha fokus på..


1. Speil kunden. Oppfør deg som kunden
2. Snakk samme språk som kunden og unngå faguttrykk hvis kunden ikke kjenner disse.
3. “En god selger har store ører og liten munn” – Få kunden til å stå for det meste av pratingen. Still spørsmål og vær oppriktig interessert i det han/hun sier.
4. Få delaksept gjennom salgssamtalen.
5. Tren masse og få bistand. Det er ikke alltid lett å se sine egne utfordringer.
6. Aldri gi opp.
7. “Føl deg frem” om folk er interessert, og styr unna hvis du ikke har en sjanse.
8. Selg produktet / tjenesten til deg selv, før du prøver å selge til kunden. Du må selv gå god for produktet, ikke late som. (mener ikke at du skal gjennomføre et salg til deg selv, men du må være selv overbevist om produktets fordeler).
9. Finn ut hva kunden er opptatt av, og spinn videre på det.
10. Prospektering.
11. Behovsanalyse.
12. Lær deg forskjellen på åpne og lukkede spørsmål.
13. Få bekreftelse på at du har en avtale.
14. Bruk maks 2-3 salgsargumenter.
15. Lær når du skal benytte åpne/lukkede spørsmål.
16. Selg IDEER om hvordan produktet kan brukes, ikke selve produktene. Salg handler om hvilken APPELL disse ideene har på kunden.
17. Våg å være annerledes.
18. Kle deg etter kunden. Passer dårlig å komme i dress om du skal i et møte på en byggeplass.
19. Bruk uttrykk som kunden forstår – selv om det kan være fristende å bruke faguttrykk som høres fancy ut.
20. Gi deg selv en urettferdig fordel ovenfor andre selgere. Jobb hardere og mer enn dem.
21. Få kunden til å føle seg bra før du snakker om produktet ditt.
22. Vær helt ærlig. Det lønner seg.
23. Gi kunden 2 valgmuligheter.
24. Gi kunden større verdi enn det de betaler. Noe gratis er alltid populært.
25. Skap tillit og bruk tid på å få referanser. Spør etter leads fra kunder, bruk alle relasjoner som er overhode mulig å bruke (kunder i samme områder, samme bransje, samme størrelse, samme behov, kjente varemerker, eksempler osv).
26. SPØR hvis du er i tvil om noe. Ikke lat som om du er smartere enn du er.
27. Forbered det NESTE salget til samme kunde.
28. Få en closing på salget når det er mulig. Bestem deg for at du skal ha et JA eller NEI før du går.
29. Etter salget: Spør om kunden har noen bekjente som trenger produktet.
30. Løs kundens/klientens opplevde problem.
31. Vis frem fordeler og tilby.
Savner du noen punkter?

Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
Følg Henning Aarsand Consult på facebook: http://bit.ly/daVrjP

1 kommentar:

  1. Hei, flott skrevet. Har nettopp startet å jobbe i klesbutikk, og kjenner meg igjen på flere av punktene. Mye av det jeg gjør, var jeg egentlig ikke klar over før jeg leste dette, takk.

    SvarSlett