tirsdag 6. september 2011

Hva kjennetegner en suksessfull salgssjef?

  • Følger selskapets visjon, og kommuniserer/viser det tydlig og ofte til sine ansatte
  • Evner å sette krevende men oppnåelige mål
  • Flink til å analysere selgeren sine behov og ønsker
  • Positive holdninger. Går foran som ett godt eksempel
  • Er bevisst på at menneskene er hans viktigste ressurs
  • Flink til å gi hyppige tilbakemelding og relevant informasjon
  • Flink til å bygge en «vi» kultur
  • Følger selgerene tett opp. (en til en)
  • Holder seg oppdatert ved å jobbe aktivt mot sluttkunden
  • Innser viktigheten av egen faglig utvikling
  • Følger opp kunden ved å ringe dem – kontakt med potensielle kunder for å finne ut hvilke behov og synspunkter de har.
  • Flink til å dele dine erfaringer, og skape bilder for selgerene på hvordan de kan gjøre ting
  • Faglig sterk. Både innen salg, marked og egne produkter/tjenester
  • Ser verdien av å behandle noen klager fra kundene – finn ut hva kundene opplever som problematisk.
  • Delta i kundemøter med bedriftens viktigste kunder
  • Analyserer kundene. Ringer opp eksisterende og nye kunder
  • Ber om tilbakemeldinger  – fra selgerne, ledelsen og kundene.
  • God lytter. Lytter til selgerene og viser ved handling at du setter noe av det de sier ut i praksis
  • Dyktige til å delgere for å utvikle
  • Stiller opp for selgerene. Hvis en kunde ikke er fornøyd, så forsvar selgeren dine og tro på dem. Ikke døm før du har hørt begge sider av historien.
  • Gi selgerene hyppige positive tilbakemeldinger. Gi ti ganger så mye positive tilbakemeldinger som negative. Oppmuntre til suksess med støttende adferd.
  • Bruker tid til opplæring og motivasjon. 
  • Still klare krav
  • Alle kan gjøre feil. Tilgi.
  • Ros i plenum, ris under 4 øyne.
  • Har gode/motiverende belønningsordninger for de ansatte
  • Hjelper sine ansatte opp og frem karrieremessig
Hvilke andre punkter burde vært med på denne listen?
Skap en fortsatt god uke!
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar