tirsdag 13. september 2011

Ledere som lykkes

Med utgangspunkt i Kouzes og Posners bok «Sjefer som lykkes»
Ledere som ønsker å oppnå usedvanlige restultater bør utfordre prosessene. Ikke er de redde for å ta sjanser, og de søker og griper nye utfordinger. 

Her er noen av konklusjonene fra boken "sjefer som lykkes":
  1. Alle tilfellene av «ledere på sitt beste» som de analyserte, har innvolvert en eller annen form for utfordring. Et banebrytende nytt produkt, en ny og spennende tjeneste, en ny lov som er blitt forsøkt vedtatt, en revlusjonerende endring av et byråkratisk system i militæret eller etablering av en ny virksomhet. Ingen leder hevdet at de hadde vært på sitt beste ved å bevare status quo. Kort sagt utfordret alle de beste lederene prosessene.
  2. Ledere er pionerer - personer som er villige til å ta steget ut i det ukjente. Personer som er villige til å ta sjanser og eksprimentere for å finne nye og bedre måter og gjøre ting på. Men det er ikke alltid lederene selv som skaper nye produkter, tjenester eller prosesser. Nye produkter og tjenester utvikles som regel av kunder, klienter,  leverandører og de som jobber i første linje. Nye prosesser utvikles som oftes av dem som utfører arbeidet. Av og til kaster en dramatisk ytre begivenhet oss ut i en helt ny situasjon.
  3. Lederens viktigste oppgave er å annerkjenne gode ideer og gi dem støtte. Ledere vet godt at eksprimentering, innovasjon og forandring innebærer risiko - faren for å mislykkes blir selvsagt større når man prøver noe nytt - men de lar seg ikke stoppe av det.
  4. Nøkkelen til suksess er evnen til å lære av feilene man gjør.
  5. Lederene som oppnådde de beste resultatene var dyktige motivatorer og hadde store fokus på å oppmuntre sine medarbeidere. Det å vise takknemlighet for jobben den enkelte gjorde var en meget viktig faktor for suksess.
Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar