mandag 18. juli 2011

Oprativ suksess i sosiale medier?!

Det blir skrevet mye bra om sosiale medier og hva som skal til for at bedrifter skal lykkes. 
Det skrives lite om er hvordan man oprativt skal lykkes med sosiale medier. 
Sosiale medier er en effektiv måte for bedriften til å skape dialog med kundene, men glem aldri den personlige konktakten, og den oprative jobbingen med kundene. 
Samspillet mellom oprativ jobbing med sosiale medier og direkte kontakt med kundene vil være den største suksess faktoren for de fleste bedrifter fremover.
Idag ser man at bedrifter drar igang kampanjer hvor man innformer om kampanjer/deals på facebook, annonser, tv, radio og lignende. Men hvorfor gjør ikke bedrifter det i motsatt rekkefølge av og til? 
Hadde det ikke vært en mulighet å kjøre kampanjen i selve butikken? Eller begge deler? Hva med å sette opp plakater, lære opp butikkansatte og rett og slett rute folk mot de sosiale mediene når kundene kommer inn i butikken?
Jeg har enda ikke vært i en butikk hvor de butikkansatte forteller meg om en kampanje eller lignende som kan gi meg en fordel ved å legge meg til på facebooksiden, nettsiden eller andre sosiale nettverk. Jeg har heller ikke opplevd at de butikkansatte har en pc/mac i butikken hvor de faktiskt oprativt «der og da» kan legge meg til/invitere meg. Hvorfor ikke?
Ikke noe kan erstatte den personlige kontakten man får med kundene på telefonen eller direkte i butikken. Suksessen deres på nettet/sosiale medier starter fysisk i butikken, og ikke på nettet. Jeg tror at de som vil lykkes best med sosiale medier i fremtiden blir de som er dyktigst på å skape forståelse hos de ansatte for hvor viktigheten av samspillet mellom salg og marked. De som skjønner viktigheten av å kombinere salgs og markedsopplæring. De som aktivt følger opp og belønner de ansatte som oprativt tar tak i dette i butikkene. De som ser verdien av databaser hvor kundene får legge premissene. 
Hva tror du?
Kom dere ut av «komfort sonen deres», og begynn å jobb aktivt med salg og marked i «skjønn forening».
Fortsatt god sommer!
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar