torsdag 21. juli 2011

Sponsorene vil ha mer enn VIP club, drakt/stadion reklame!

Daglig leser man om norske idrettsklubber som sliter. Fler sliter pga mangelfull ledelse, mens andre idrettslag har en fornuftig drift uten å få «hjulene til å gå rundt»
Jeg tror man er i en fase hvor man må tenke nytt!
Bedriften vil i mindre grad drive veldedighet. De vil ha noe igjen utenom VIP plasser, en logo på drakten eller stadion reklame.
Her er min tanker rundt hva idrettsklubbene kan gjøre for å «skape» noe mer for sponsorene:
  1. Desverre har ikke alle idrettslag ett «attraktivt» nok produkt. Man må da tenke «add on» produkter. Kombinert med drakt/stadion reklame/VIP kan løsningen være å bygge opp en businessmodell hvor klubben selger/promotere sponsorene sine produkter. Klubben MÅ drives som en bedrift! Uansett om man er liten eller stor. Ansett en dyktig salgsleder, ansett dyktige selgere, og ikke minst la klubbens spillere få muligheten til å jobbe deltid/fulltid. En ren Business-skole/jobb!
  2. Fordels programmer hvor man kjøper produkter og tjenester via klubben. Klubb-deals! Sosiale medier er i «vinden» som aldri før, og man har nå en unik mulighet til å være tidlig ut med «sportsdeals» RBKdeal , VIFdeal eller andre dealer.
  3. Aktiv jobbing med sosiale medier. Idrett engasjerer.. Hva med å hjelpe sponsorene med den delen av markedsarbeidet i samråd med bedriften..?
  4. Sponsing som inkluderer 2 årlige kick off for bedriften. De fleste bedrifter har sommer fester, julebord eller salgs kick off. Hvorfor skal event byråene ta seg av det?
Dette var noen av mine tanker. Hva tror dere? Hva skal idrettslagene gjøre for å skape merverdi for sponsorene?
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar