mandag 6. juni 2011

Hvem vil lykkes med kuponger/deals Norge?

De fleste har vel opplevd å få sterkt rabatterte tilbud via sosiale medier, eller via andre markedskanaler. 
Antall aktører i markedet har eksplodert. Groupon som de fleste kjenner til er defintivt størst, men det flommer over av mindre aktører som satser på ca det samme. Kombinert med dette gikk Facebook igang med «rabattkuponger» igår, og de kommer garantert til å «stjele» en stor del av dette markedet.
Mest trolig vil ytterst få lykkes av de som tilbyr «rabattkuponger lykkes over tid.  Hvorfor?
  1. Mange bedrifter har inngått avtaler hvor man ikke har kalkulert riktig marginer. Kan i verste fall «velte» mindre bedrifter.
  2. Mange bedrifter som har benyttet rabattkuponger ser at kundene ikke gjør gjenkjøp. For at «rabattkuponger» skal bli en suksess for kunden er de avhengig av at de som benytter rabattkupongene kjøper flere produkter, eller gjør gjenkjøp.
  3. Flere av bedriftene som kjører «rabattkuppong» tilbud er ikke dyktige nok til å ta vare på kundene. Manglende systemer for hvordan man skal selge mer til kunden som benytter rabattkupongen, og manglende evner til å skape gjenkjøp.
  4. Ofte mangler kundene en plan for hvilket kundesegment de ønsker å treffe med rabattkupongene. De som benytter seg av tilbudene vil «ofte» være «pris jegere». De er som oftest ikke lojal de som kommer tilbake. 
Konklusjonen min er at nysalget til de som tilbyr rabattkuponger kommer til å gå bra en periode fremover, men de vil derimot slite tungt med salg mot porteføljen sin. Over tid vil de fleste aktørene bli borte!
De som skal lykkes mot store aktører som Facebook/Groupon er helt avhengig av å nisje orientere seg. Kombinert med at de lager en klar strategi for hvordan de skal hjelpe kundene til å gjøre gjenkjøp. Markedet vil nok også preges av «oppkjøp» og fusjonering av selskaper fremover.
Hva tror dere? Har du som kunde erfaring med bruk av «rabattkupponger» i markedsstrategien, og hva har dere fått ut av det?
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar