mandag 6. juni 2011

Oprativ salgsledelse


Den tid hvor salgssjefen, salgslederen, salgsdirektøren, markedssjefen eller daglig leder  kun satt bak «pulten» sin er defintivt forbi. Har man enda ikke kommet over det stadiet, så kan det være på tide å gjøre noen grep.  
Hva kjennetegner så en oprativ leder?
En operativ leder er selv med ut til kunder samtidig som han er ansvarlig og ivaretar alle bedriftsinterne gjøremål. Det er ett stort at ansvar som gir lederen betydelig myndighet, innsikt i markedet og handlekraft.  Beslutninger må kunne tas i raskt tempo, samtidig som bedriftens overordnede mål på resultat, omsetning, antall, osv blir ivaretatt. 
En dyktig operativ leder innehar følgende
kvaliteter:

1.    Dyktig relasjonsbygger (Internt/eksternt)
2.    Oppnår gode salgsresultater gjennom egne og andres aktivitet.
3.    Motiverende lederstil
4.    Konsekvent og målbevisst
5.    Dyktig på å finne riktig mennesker
6.    Dyktig på å sette sammen ett team/avdeling av riktige mennesker som utfyller hverandre.
7.    Beslutningsdyktig
8.    Har gode  rutiner for oppfølging. (Resultatsamtaler, ukesplaner, segmentering osv)
9.    Oppdatert på hvem kunden er og tilpasser salg og markedsarbeidet deretter.

Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar