torsdag 16. juni 2011

Har dere virkelig kunden i fokus?

Har dere kunden i fokus? 
Her bommer mange bedrifter. Man tror man har kunden i fokus, men i virkeligheten er det langt unna sannheten. 
Tiden flyr. Kundens behov og ønsker endrer seg i takt med den rivende utviklingen vi ser idag. 
I mange bedrifter er det en kultur for at sjefen sitter ved pulten sin, markedsavdelingen jobber uten elementær kunnskap om markedet, og salgsavdelingen sine resultater er synkende. Det er tøffe tider for mange bedrifter.
Hva skal man så gjøre?
Man må skape en oprativ organisasjon. Ledelsen må selv ut til kundene og ikke minst aktivere seg enda mer «på gulvet» internt. Tiden hvor lederen kunne sitte på kontoret sitt å «styre» selskapet til suksess er forbi. «Wake up and smell the coffee»
Markedsavdelingen må på samme måte bli mer salgsorienterte. Send dem ut for å selge!! Ofte er det mangel på forståelse av hva virkelig markedet vil ha. Hvordan skal man kunne sette opp en god markedsplan og utvikle produkter som kunden vil han når man ikke er ute i markedet? Jeg har selv testet dette i bedrifter jeg har vært utleid til, og tro meg de får seg noen overraskelser. Du kan se tydlige endringer i markedsplanen etter slike «stunt»
Skylle på tidsmangel er ikke en gyldig unnskyldning! Kjenne markedet , og ikke minst sette seg inn i hva virkelig kunden vil ha er avgjørende for å opprettholde resultatene fremover. Slutt å «tro» at man vet hva kunden vil ha! Man må erfare det! 
En liten tankevekker.. 
Hvordan jobbes det i deres organisasjon? Vet dere hva kunden deres vil ha, eller tror dere at dere vet det? 
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar