tirsdag 21. juni 2011

Hvilke branjer, nisjer, konsepter vil måtte endre seg i årene som kommer?

Det er ingen hemmelighet at noen bedrifter som idag tjener gode penger kommer til å slite i årene som kommer om man ikke er villig til å endre kurs.
Her er noen bransjer/nisjer/konsepter jeg tror må endre strategi:
Nettkataloger:

At printversjon til selskaper som lever av bedriftsoppføringer sliter er ikke noe nytt, men de vil også slite på nett om de ikke endrer produktet radiakalt og gir kundene/leserene en større merverdi enn de får idag. Selvom de driver med lave kostander vil det bli tøfft. Hvorfor skal man søke etter en elektriker på 1881/gulesider når man like så godt kan søke på google?  Flere prøver seg på kuponger, men tror desverre ikke det er tilstrekkelig. Må legges yttligere merverdi på produktet. 
Alle med agenturer på kjente brands:
    Det er en helt klar trend at store kjente brands velger å åpne egne brandstores, og satser enda «tøffere» på netthandel via egne sider og/eller sosiale medier. Det er også tegn på at de ønsker å komme enda tettere på den enkelte forhandler. Distribusjonen går mer rett til butikk, og marginene til agenturerholdere kuttes. De som sitter på agenturerene er helt avhengig av å skape en merverdi/knytte forhandlerene, og ikke minst sluttkunden enda tettere til seg. Hva vet man egentlig om sluttkunden?
    Butikker
      Vanlige butikker vil ikke dø, men det er klare tegn på at mellomstore bedrifter vil slite fremover. Enten må man være «stor og sterk» eller «nisjepreget og liten». Landegrenser viskes ut, og det kommer enda større internasjonale aktører på «banen»
      Kombinert med dette må butikken innse at man må jobbe enda mer med å utdanne de ansatte i butikkene. Butikkansatte som «står med hendene i lommen» halve dagen har man ikke plass til lengre. Måten man markedsfører seg på må også tas tak i. En annonse i avis er desverre ikke lenger veien å gå. Den enkelte butikk må knytte kundene til seg ved fordelsprogrammer som man kontrollerer seg. Bygg databaser og få kontroll på kundene! de som nyttiggjør seg av sosiale medier/databaser på rett måte blir vinnerene. Jobb deretter tett sammen kunden.
      Betjente bensinstasjoner i den form de eksisterer idag:
        Oljeselskapene kommer til å måtte rendyrke stasjonskonseptene sine. Drive både selvbetjente og betjentestasjoner i samme omeråde er lite lurt. Kombinert med dette kommer søndagsåpne butikker til å stjele dagligvaresalget.  Kanskje kommer de gamle serviceorienterte bensinstasjonen tilbake? Les mer om bransjen her: http://bit.ly/kHKlK7 
        DVD/Film/Musikk butikker:
          Hvorfor skal man gå i en butikk å kjøpe en DVD eller musikk når man bare kan laste det ned på nettet. Nettet vil kvele denne bransjen. 
          TV i den form det er idag:
            Hvorfor se film og underholdning på tv når man kan se det på nettet uten reklameavbrudd? Fler og fler har tilgang til  bredbånd. Da vil det åpne seg masse nye muligheter.
            MEDIEHUSENE:

            Hvor skal de tjene pengene fremover? Avisene dør sakt men sikkert ut. Kommer helt sikkert til å eksistere nisjeaviser/blader/magasiner fremover, men ikke i den formen de er idag. Man kan ikke lenger snakke om «ferskvarenyheter» i avis. Nettet tar over, så vil avisene/magasinene gi rom for bakgrunnsmateriale bak nyhetene. Her har mediehusene en lang vei å gå. I hvilken form skal avisene drives, og hvordan skal man linke dem opp mot nye medier. De er igang, men langt igjen..
            På nettet vil de også få utfordinger fra aktører som feks Huffington post. En avis av bloggere..  http://www.huffingtonpost.com/

            På bred basis må bedriftseiere innse at ting endrer seg, har endret seg og kommer til å endre seg enda raskere. Noen har vært dyktige på det, mens andre «klorerer» seg fast i historien. Kunden du levde av før er ikke nødvendigvis de du lever av idag, eller skal leve av fremover. 
            Måten man markedsfører seg på har defintivt endret seg. En annonse i et blad har ikke samme effekten som tidligere. Idag søker kundene på nettet etter det de ønsker. Sosiale medier har kommet for å bli. I hvilken form vet ingen ennå. Men viktigheten av å engasjere seg i mediene er avgjørende.
            Mitt tips er: Ta en ny evaluering av hvem kundene deres virkelig er, finn ut hva kundene deres virkelig vil ha, gi dem merverdi på det de forventer, innvolver dem og ikke minst innse at man må markedsføre seg på nye måter! Ikke kjøp alt mediabyrået deres sier! Vær selektiv..
            Som sagt..dette var mine tanker. Hva tror dere?

            Med Vennlig Hilsen
            Henning Aarsand
            +4745002040
            Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

            Ingen kommentarer:

            Legg inn en kommentar