torsdag 26. mai 2011

Salgskultur i butikker

30% av butikkansatte gjør en fantastisk jobb. De resterende 70% burde aldri jobbet i en butikk.. Det er min påstand, og står for min regning.. selvfølgelig!

Norske bedrifter bruker store summer på å markedsføre seg. Aviser, tv og nettet er fyllt med tilbud fra butikker. Butikkene er selvfølgelig helt avhengig av å promotere seg for å trekke mennesker.
.. men ofte er den største utfordringen til butikkene at de som jobber der har null og niks kompetanse/erfaring på hvordan man skal håndtere kunder som kommer inn i butikken. 
Hvor ofte opplever man ikke at man går inn i en butikk hvor betjeningen er helt fraværende? Hvor ofte ser man ikke at en ansatt står bak kassen, sender sms eller er på facebook istedenfor å snakke med kundene sine? Hvor ofte opplever man ikke en ansatt som ikke evner å se muligheten for å kryss selge produkter.

Urtfordingen er mye større enn eierene av bedriftene er klar over.  

Diskuterte senest temaet med en eier av en kjent butikk på Sandvika Storsenter. Eieren var kjempe fornøyd med resultatene butikken leverte, og så ingen grunn til å endre noe som helst. Vi stod en halvtimes tid og observerte betjeningen i butikken, og han skjønte da at det "kanskje" var rom for forbedring.. En bedrift som har en geografisk beliggenhet som Sandvika storsenter med et vanvittig kundegrunnlag har et mye større potensiale enn det bedrifts eieren er klar over.. skal lite til å øke omsetningen betraktlig. Kun ved enkle grep..

Mine tips:

1. Markedsfør dere som før, men påse at de som skal håndtere kundene i ettertid har den motivasjonen/kunnkapen til å håndtere kundene deres!
2. Vær mer tilstede i butikken. Eier du en butikk/kjede etc, så vær mer tilstede. Jobb oprativt med de som skal selge produktene deres. Følg de ansatte tett opp! Har dere ikke tid, så påse at dere har kompetente mennesker til å gjøre jobben for dere.
3. Lønn de ansatte etter resultater. Grunnlønn + provisjon. Følg tett opp!

Lykke til!
Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar