mandag 28. mars 2011

Salgstips - Hvorfor får du ikke closet kunden?

Alle som jobber med salg vet viktigheten å lære seg teknikker for hvordan man skal close kunden. Det finnes en rekke teknikker for hvordan man skal spørre om ordren.  Skal ikke gå inn på det idag.
Årsaken til at en selger ikke greier å close kunden er ikke mangel på closingteknikker, men mangler tidligere i salgsmøtet/salgssamtalen.
Greier du ikke å skape nytteverdi, får du ikke frem kundens behov/ønsker, eller greier du ikke  å synliggjøre utfordingene kundene har i nåtid og fremtid, så vil du slite med å close kunden.
Noen ting du bør tenke på:
  • Har du greid å få kunden til å like deg? (kjemi?) Kunden kjøper sjelden av en han ikke liker.
  • Har du satt en klar agenda for møtet, og fått den akseptert av kunden? 
  • Har du husket å legge med et siste punkt i agendaen som viser at ambisjonen er å komme frem til en avtale/fremdrift?
  • Har kunden gitt deg aksepter i informasjonsinnhentingen? Uten noen aksepter så selger du sjelden/aldri
  • Har du husket å oppsummere akseptene for kunden? Gjentatt hvilke aksepter kunden har gitt deg. 
  • Bruk så en closing teknikk som er tilpasser måten du har lagt opp presentasjonen. Feks. Alternativ metoden.
Lykke til!
Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar