onsdag 3. november 2010

Noen tanker om salg




Etter en mange år innen salg har jeg gjort meg forskjellige erfaringer med både salgsteknikker, salgsargumenter, relasjonsbygging og ulike salgskurs.

Her er noen konklusjoner jeg har gjort meg:

- Dersom du alltid er ærlig med kundene dine, og oppriktig ønsker å tilføre verdi og virkelig ønsker å stå til tjeneste og hjelpe kundene dine, vil de ekte og langsiktige relasjonene bygges

- Dersom du er hjelpsom og løser kundens problemer kommer kundene til å kjøpe dine produkter. Det ”eneste” som kreves av deg er kundens tillit. Så enkelt - og så vanskelig.

- Alle liker å kjøpe, men ingen liker å bli solgt til. Selg det folk vil kjøpe, ikke det du ønsker å selge.

- Skap tro på dine egne produkter. Sett deg inn i produktet/tjenesten.

- Ikke overselg produktet ditt, og unngå ord som fantastistisk, enestående, utrolig, enormt osv. All de andre aktørene bruker disse ordene. Formuler dine egne salgsargumenter med mer menneskelige ord.

- Velg dine kunder med omhu. Legg kreftene der du faktisk har mest sannsynlighet for og ”vinne”. Tid er knapphetsfaktor.

- Tenk først og fremst service, ikke salg. Spør hva du kan hjelpe kunden med, ikke hva du kan få. Start ved å være ydmyk og hjelpsom mot kunden.

- Salg = følelser – også bruker man logikken etterpå. Dersom du har gjort et salg som kunden kommer til å angre på vil neppe denne kunden komme tilbake for et nytt kjøp. Fokuser derfor på hva slags resultat ditt salg kan gjøre for kunden.

Hva er deres erfaringer?

Skap en god uke,
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
Følg Henning Aarsand Consult på facebook: http://bit.ly/daVrjP

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar