- Kunden er sjefen! Det hjelper ikke hvor godt ledelsen i bedriften syntes produktet/tjenesten er om ingen vil kjøpe. Lytt til kundene!
- Alt handler om kjøp og salg! Påse at de fleste i bedriften selv er ute å besøker kunder i ny og ne. «Bli fortalt om markedet er flott, oppleve det selv på kroppen er avgjørende.
- Innvolver og aktiver kundene!
- Ansett mennesker som har tro på seg selv, og liker kundekontakt.
- Finn mennesker som har en fin miks av teori og praksis. En kunde er ikke alltid slik det står i læreboken.
- Ta kundens tilbakemeldinger seriøst, og vis ved handling at du har gjort det. Synliggjør det.
- Markedsførerer er og blir selgere! Påse at de er hyppig ute hos kundene. Både for å selge selv, men også for å få kjenne på kroppen hvordan kunden selv oppfatter dere. Dere vil fort se at neste års markedsplan vil endre fokus..
- Vi lever i den digitale tidsalder. Glem aldri verdien av å møte kundene «face to face». Personlige møter er fortsatt nr 1. Det digitale er et supplement.
- Sats mer på kundearrangementer. Under slike arrangementer ikke la dere være de som skal ta alle fokus. Slipp til kundene på slike arrangementer.
- Kunder er mennesker de også. Opptre deretter. Ikke som en maskin som dytter informasjon nedover ørene på dem. Lytt mer enn du prater.
- Ta ny teknologi seriøst! Det forenkler, og kundene forventer å finne deres bedrift på forskjellige digitale plattformer.
tirsdag 7. januar 2014
Kunden er sjefen
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar