torsdag 1. november 2012

5 årsaker til at markedsføreren ikke lykkes


1.     Fokuserer for mye på produktet – For lite fokus på hva markedet virkelig ønsker, trenger og behøver.
2.     Ikke mål- og resultatorienterte nok
3.     Lytter ikke nok til kundene – Det gjøres markedsundersøkelser og andre demografiske undersøkelser, men det settes av minimalt med tid til å faktisk  å prate med kundene. For mange teoribaserte arbeidsmetoder.
4.     Aner ikke hva kundene virkelig vil ha – Når de først lytter til kunden, så lytter de ikke til de tingen som virkelig betyr noe. Ofte lytter de kun etter hvordan de kan tilfredstille kundens behov, men de glemmer at de skal tilfredstille kundene til kundene. (B2B) Kundene leverer av å få solgt sine produkter og tjenester.
5.     Manglende evner til å formulere/synliggjøre verdien for kunden og kundens kunder. Innsikt og forståelse for hele kundens verdikjede har kun de beste markedsførerene.
6.     Snakker ikke et språk ledelsen internt forstår.
7.     Bruker for mye teori og fine ord for kunden.  Ikke dyktige nok til å spisse budskapene på en forståelig, kort og konsis måte.
8.     Manglende businessforståelse – En av de viktigste suksesskriterene for den moderen markedsføreren.



Løsningen for bedriftene er rett og slett at markedførerene må bruke mer tid ute hos kundene. Selge selv, prate med kunder og konkurrenter. De markedsføreren som skaper best resultater er de som liker kundekontakt, innvolverer og engasjerer seg i bedriftens salg. Fremtiden moderen markedssjef.

/Henning

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar