1.
Fokuserer for mye på produktet – For lite fokus på
hva markedet virkelig ønsker, trenger og behøver.
2.
Ikke mål- og resultatorienterte nok
3.
Lytter ikke nok til kundene – Det gjøres
markedsundersøkelser og andre demografiske undersøkelser, men det settes av
minimalt med tid til å faktisk å prate
med kundene. For mange teoribaserte arbeidsmetoder.
4.
Aner ikke hva kundene virkelig vil ha – Når de
først lytter til kunden, så lytter de ikke til de tingen som virkelig betyr
noe. Ofte lytter de kun etter hvordan de kan tilfredstille kundens behov, men
de glemmer at de skal tilfredstille kundene til kundene. (B2B) Kundene leverer
av å få solgt sine produkter og tjenester.
5.
Manglende evner til å formulere/synliggjøre
verdien for kunden og kundens kunder. Innsikt og forståelse for hele kundens
verdikjede har kun de beste markedsførerene.
6.
Snakker ikke et språk ledelsen internt forstår.
7.
Bruker for mye teori og fine ord for
kunden. Ikke dyktige nok til å spisse
budskapene på en forståelig, kort og konsis måte.
8.
Manglende businessforståelse – En av de
viktigste suksesskriterene for den moderen markedsføreren.
Løsningen for bedriftene er rett og slett at markedførerene
må bruke mer tid ute hos kundene. Selge selv, prate med kunder og konkurrenter.
De markedsføreren som skaper best resultater er de som liker kundekontakt,
innvolverer og engasjerer seg i bedriftens salg. Fremtiden moderen markedssjef.
/Henning
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar