fredag 26. oktober 2012

Is Facebook slowly killing itself?


Facebook har over lang tid fokusert på en tjeneste som tiltrekker seg brukere. Det har de lykkes med. Med over 1 milliard brukere sier det seg selv at det har vært en stor suksess! Helt utrolig!

Så kom den katastrofale børslanseringen! Forventingene til inntekter var hypet og oppjustert. Idag betaler de dyrt for det. De må nå tilfredstille investorene. Her har de møtt store utfordringer. Først og fremst fordi trafikken flytter seg fra stasjonære- til mobile enheter. Plattformer som ikke Facebook hadde utviklet gode nok tjenester for. 

Idag har de utviklet inntektsbringende tjenester til mobileenheter som sakte kommer til å skremme bort brukerene. Logger man på Facebook via mobilen idag er det like mye annonser som det er interessant innhold. Kortsiktig vil det ha liten konsekvens for brukerene, men overtid vil folk gå lei av tjenesten om ikke de kommer opp med mer fornufitige måter å tjene penger.  

Hvordan annosørene over tid vil benytte facebook er en åpen historie enda..

Hadde Facebook utviklet abonnementsbaserte profiler for bedriftene, med masse relevante add on produkter ville de idag vært en pengemaskin for eierene, og en mye mere attraktiv kanal å være i for brukerene. 

Jeg er redd at Facebook vil skremme bort både investorere og brukerene om de ikke finner mere fornuftige løsninger for hvordan de skal skape inntekter fremover.

Det er mulig Facebook har en dypere strategi som veldig få skjønner ennå.. Veien er kort til å bli et nytt Myspace.. Tror jeg..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar