- Effektivitet - Benchmark selgerens effektivtet opp mot sammenlignbare bransjer eller bedrifter.
- Menneskene - Er selgerene «sultne» nok? Jobbe med salg kan vært tøfft. En selgers levetid i samme stilling er ofte begrenset.
- Produktet/tjenestene - Ting endrer seg. Har dere tilpasset produktet/tjenesten siste årene?
- Markedet - Har dere evaluerte markedet siste årene? Mye har endret seg.
- Salgskanaler - Evaluert salgskanalene deres benytter? Kanskje er andre kanaler mer effektive enn den dere har benyttet til nå?
- Markedsføringen - Finnes det andre markedskanaler enn de dere bruker idag som er mer effektive for økt salg?
- Operative - Er dere operative nok? Eller sitter dere å venter på at kundene skal ringe dere?
- Salgskompetanse - Trener dere på salg? Har dere den kompetansen dere trenger?
- De beste selgerene - Lever de på gamle meritter? Eller bør man gi andre mer sultne selgere tilgang til de største kundene deres?
- Salgslederen - Er salgslederen «sulten» nok? Har han den kompetansen som trengs for å bygge/skape mennesker?
- Mål - Jobber dere etter mål? Synliggjør dere dem godt nok? Følges de tett nok opp? Får det konsekvenser om man ikke når målene sine? (Avdeling/individ)
- Sosialt - Har dere bygd en miks av mennesker med forskjellig kompetanse som trives sammen?
- Konkurranseorientert organisasjon - Har dere et konkurranseorientert klima i bedriften?
- Kunden i fokus - Har dere kunden i fokus? Eller sier dere at dere har det?
- Hvor ofte følger dere opp kundene? Bør dere øke hyppigheten?
- Design - Nettsider, markedsmateriell, utstilling, eget lokale osv.. Er det uptodate? Står det i stil med profilen dere ønsker å ha?
- Kundearrangementer - Når hadde dere siste arrangement? Kanskje på tide?
- Kundenettverk - Har dere skapt et nettverk hvor deres kunder kan dra nytte av hverandre? (Digital/operativt) Kanskje på tide.
- Strategiske samarbeid - Dere kan ikke være gode på alt! Kanskje man bør lete etter samarbeidspartnere med utfyllende interesser?
- Outsourching - Kan deler av salget setter bort til eksterne?
Hva gjør man i din bedrift når salget svikter?
/Henning
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar