tirsdag 5. juni 2012

Stuper bedriftens salg? Analyser dette..


  1. Effektivitet - Benchmark selgerens effektivtet opp mot sammenlignbare bransjer eller bedrifter.
  2. Menneskene - Er selgerene «sultne» nok? Jobbe med salg kan vært tøfft. En selgers levetid i samme stilling er ofte begrenset.
  3. Produktet/tjenestene - Ting endrer seg. Har dere tilpasset produktet/tjenesten siste årene? 
  4. Markedet - Har dere evaluerte markedet siste årene? Mye har endret seg.
  5. Salgskanaler - Evaluert salgskanalene deres benytter? Kanskje er andre kanaler mer effektive enn den dere har benyttet til nå?
  6. Markedsføringen - Finnes det andre markedskanaler enn de dere bruker idag som er mer effektive for økt salg?
  7. Operative - Er dere operative nok? Eller sitter dere å venter på at kundene skal ringe dere?
  8. Salgskompetanse - Trener dere på salg? Har dere den kompetansen dere trenger?
  9. De beste selgerene - Lever de på gamle meritter? Eller bør man gi andre mer sultne selgere tilgang til de største kundene deres?
  10. Salgslederen - Er salgslederen «sulten» nok? Har han den kompetansen som trengs for å bygge/skape mennesker?
  11. Mål - Jobber dere etter mål? Synliggjør dere dem godt nok? Følges de tett nok opp? Får det konsekvenser om man ikke når målene sine? (Avdeling/individ)
  12. Sosialt - Har dere bygd en miks av mennesker med forskjellig kompetanse som trives sammen? 
  13. Konkurranseorientert organisasjon - Har dere et konkurranseorientert klima i bedriften?
  14. Kunden i fokus - Har dere kunden i fokus? Eller sier dere at dere har det?
  15. Hvor ofte følger dere opp kundene? Bør dere øke hyppigheten?
  16. Design - Nettsider, markedsmateriell, utstilling, eget lokale osv.. Er det uptodate? Står det i stil med profilen dere ønsker å ha?
  17. Kundearrangementer - Når hadde dere siste arrangement? Kanskje på tide?
  18. Kundenettverk - Har dere skapt et nettverk hvor deres kunder kan dra nytte av hverandre? (Digital/operativt) Kanskje på tide. 
  19. Strategiske samarbeid - Dere kan ikke være gode på alt! Kanskje man bør lete etter samarbeidspartnere med utfyllende interesser?
  20. Outsourching - Kan deler av salget setter bort til eksterne? 
Hva gjør man i din bedrift når salget svikter?
/Henning

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar