mandag 4. juni 2012

Markedsføring uten mål og mening!



Bedriftene bruker store summer på markedsføring, og det er for de fleste bedrifter helt nødvendig for å nå selskapets mål. Desverre fokuseres det ikke nok idag på å knytte markedsaktivitene sammen med de som skal håndtere henvendelsene i ettertid.


Kjenner du deg igjen i dette?


- Du finner plutselig ut at bedriften du jobber for har TVreklame, annonse i avisen eller profilert seg i sosial medier uten at du som ansatt har fått høre om det?
- Du får en telefon fra en kunde som har hørt om et tilbud dere har promotert som ikke du som kundebehandler kjenner til?
- At du som selger får opplyst av kunden at han har sett at dere har en kampanje i aviser eller radio som ikke du kjenner til?
- At ingen internt utenom markedsavdelingen og ledelsen er innvolvert og informert om markedskampanjen?
- At du ikke vet målet med markedsaktiviteten, og ikke har fått innstruks/opplæring på hvordan dere skal håndtere henvendelsene?
- At dere ikke har et internt system for å loggføre hvor henvendelsen kommer fra?
- At markedsaktivitene strider med selskapets overordnede mål og visjon?
- At det ikke er noen form for synliggjøring av markedsaktivitene internt?


Veldig mange vil si at de kjenner seg igjen i dette.


Utfordringene idag er som følger:


- Manglende kommunikasjon internt og eksternt
- I årevis har mange bedrifter sett på salg og marked som to enheter. De må integreres bedre.
- Det finnes idag ytterst få bindeledd mellom bedriften, reklamebyrået, mediebyrået de interne og ikke minst sluttkunden!
- Det lages alt for mye reklame som ikke kunder kjenner seg igjen i. Det hjelper ikke å presse/pumpe ut budskap som ikke står istil med det kundene opplever.
- Manglende salgskompetanse.
- Det enkle er ofte det beste! Det gjelder også reklame. Av og til kan det bli for kreativt..
- Markedsførene, reklamebyrået setter seg ikke godt nok inn i kunden. Man må være ute hos kundene selv for å virkelig forstå markedet. Kjenne det på kroppen.. Ikke bare synse.
- Manglende fokus på operative tiltak mot kunden. Det digitale stiller større krav til å jobbe med kunden.
- De som skal fronte kunden har ikke den kompetansen som skal til for at kunden skal kjenne seg igjen i budskapet man predikter.


Slik tror jeg at bedriftens markedsbudsjett vil se ut:


- 30% til interne tiltak, opplæring og å skape forståelse,
- 40% til forskjellig former for annonsering/PR
- 30% til operative kampanjer/eventer.


Hva tror du?

/Henning

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar