onsdag 20. juni 2012

Sannheter og myter om sosiale medier!


  • Bedrifters suksess i sosiale medier starter i butikken, på telefonen, i kundemøter eller andre steder hvor mennesker møtes. Den digitalte sosiale suksessen kommer som en synergi av det, ikke motsatt.
  • Ha klare mål for hvorfor, hva, hvem og hvordan dere skal delta i de sosiale mediene.
  • Bedriftens viktigste sosiale medie er menneskene i bedriften. Hvordan de oppførere seg, kommuniserer og synliggjør visjoner og ideer ovenfor en 3 part vil være avgjørende.
  • Som med det meste av annen markedsføring også.. «Money talks, Bullshit walks». Fokus på ROI er grunleggende også i sosiale medier.
  • Sett ikke bort styringen av de sosiale mediene til de som sier seg som eksperter på omerådet. Bruk dem derimot som rådgivere slik at dere minsker risikoen for å bruke tid på ting som man vet ikke fungerer.
  • Man må være på Facebook! ABSOLUTT ikke! Det er en myte. For mange bedrifter er det  en positiv kanal, men slettes ikke for alle.
  • Facebook er mye mer attraktiv for bedrifter etter alle endringene de har gjort det siste året. Tull og tøys! Jo mer intelligent Facebook har blitt jo mindre attraktiv har den blitt for bedriftene, og ikke minst for de som daglig er innom Facebook. De gamle gruppene og firmaprofilene gjorde det mye mer attraktivt for bedriften. 
  • De fleste bedrifter ønsker seg flere «likes»/»følgere» etc, og det er vel og bra, men det er mye viktigere å behandle de kontaktene man allerede har på en unik måte. Ta kontakt med de som følger dere. Ikke bare som en DM på hovedsiden, men send «noen» av dem en personlig innvolverende DM etc. Du vil få ambassadører, kontakter, samarbeidspartnere og kunder som du ikke vil finne andre steder.
  • Sosiale medier er en digital toveiskommunikasjons plattform, men som bedrift kan og skal dere ikke vente dere at følgerene deres er villig til å kommunisere tett med dere. 95% har ingen interesse av hyppig toveiskommunikasjon med dere. Dere kan allikevel stole på at mange vil vil lese det dere legger ut.
  • Før dere bestemmer dere for hvem som skal bistå dere med rådgivning innen sosiale medier, så sjekk om de selv mestrer kunsten. Kanskje 50% mestrer kunsten selv.. (Tar litt i..)
  • Overordnet business forståelse er elementært for suksess i sosiale medier. Sosiale medier innvolverer alle ledd i bedriften på en eller annen måte. Ledelsen er avgjørende for den langsiktige suksessen.
  • Mobilen blir (er) den viktigste plattformen for sosiale medier. Påse at dere har det i tankene når kommuniserer med følgerene.
  • Sosiale medier skal ikke ta over den daglige kundekontakten. Den skal kun supplere! Personlig kontakt kan ALDRI erstattes av det digitale.
  • Før dere satser hardt på sosiale medier, så påse at nettsiden ok og at den er tilpasset mobil og nettbrett. Integrer deretter.
Dette er noen tanker jeg gjør meg. Jeg er ingen ekspert på sosiale medier, men ganske gode kontroll på hva som fungerer og ikke..
Hva tror dere? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar