mandag 30. april 2012

Ønsker dere unike resultater? Fokuser på strukturert effektivitet


Om man liker det eller ikke så gjenspeiler effektiviteten i bedriften de overordnede resultatene. De fleste bedrifter tror de får ut det totale effektivitets potensialet, men man opplever desverre at det sjelden er tilfelle.
Er det lenge siden dere har evaluert organisasjonen, så kan det være på tide!
Noen tips:
  1. Sett mål for alle bedriftens ansatte.
  2. Benchmark bedriftens aktivitet mot sammenlignbare bedrifter/bransjer. 
  3. Strukturer uken. Spesielt for selgere og markedsførere. Del opp uken. Sett faste tidspunkter for møtebooking, kundemøter, telefontid, tilbudsutvikling, markedsaktiviteter o.l . Følg opp!
  4. Sett opp ukentlige, mnd, kvartalsvise oppfølgings tidspunkter for bedriftens medarbeidere.
  5. Mye har endret seg de siste årene! Ny teknologi og nye systemer for oppfølging av kunder og ansatte er tilgjenglig. Har dere oversikt?
  6. Driver du butikk så påse at 90% av de butikkansatte sin tid brukes ute hos kundene. Ikke på å «snu varer»..
  7. Endel av lønnen til alle ansatte bør være basert på provisjon. Man skal belønnes for gode resultater.
  8. 95% av bedriftens ansatte sin aktivitet på Facebook, Twitter eller andre sosiale medier har ingen positiv effekt for bedriftens resultater. Lag klare kjøreregler for når, hvor og hvem som kan benytte disse mediene i arbeidstiden.
  9. Synliggjør resultatene. Bruk stortavler, flatskjermen eller andre virkemidler for å vise hvordan dere ligger ann.
  10. Sett effektivitetsparametere som ikke skader bedriftens omdømme. 
(Noen av punktene er bransjeavhengige)
/Henning

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar