mandag 12. mars 2012

Fra sosial digital kontakt til fysiske møter


Mange bedrifter er fortsatt skeptiske til sosiale medier. 
Som regel kommer det av mangel på kompetanse, egne erfaringer og i mange tilfeller feil fokus fra bransjen som prater/driver opplæring om sosiale medier. 
«Money talks, bullshit walks»
Det gjelder også i sosiale medier, og de fleste bedriftene har som mål å tjene mer penger.  De vil ha noe igjen for investeringene sine. (ROI) 
Slik kan du flytte potensielle kunder fra sosiale medier til fysiske møter:
  • Ta direkte kontakt med de som følger bedriften på Facebook, Twitter, Bloggen eller andre digitale plattformer. (Mail, ring, avtal møte) Det er meget effektfullt, oppfattes positivt og en enkel måte å finne nye kunder/samarbeidspartnere
  • Sett dere konkrete mål når det utvikler markeds/salgsstrategien. Ikke bare fokuser på «luftige visjoner», men også konkrete tall. Hvor mange facebook følgere skal vi kontakte denne uken? Hvilke Twitter følgere skal vi ta kontakt med? Hvor mange fysiske møter skal vi skape utifra det?
  • Suksessen i sosiale medier starter i butikken. Ikke på den digitale plattformen. Påse at medarbeiderene forstår salg. Sett opp måleparamtere som gjør det attraktivt for butikkansatte å fortelle/registrere kundene på forskjellige sosiale plattformer. En følger du skaffer i butikken har ofte større verdi enn en som legger seg til på nettet.
  • Når dere kjøper bistand for å integrere og utvikle markedsstrategi, så påse at de selv lykkes med sosiale medier, og ikke minst at de selv kan/forstår salg
  • Spør de som følger dere direkte om de kjenner noen som kan ha interesse av deres tjenester.
Dette er var bare noen måter man kan skape tettere kontakt med potensielle kunder via sosiale medier. De finnes utallige kreative måter å skape direkte kontakt med kunder via sosiale medier. 
Mitt tips er:
Prøv, test, ikke gjør ting likt som alle andre i sosiale medier, innvolvere og jobb med følgerene på «nesten» samme måte som du gjør med dine egne kunder


henningaarsand.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar