søndag 15. januar 2012

Hvordan håndtere kriser?


  1. Ha en klar plan for krisehåndtering
  2. Påse at alle i bedriften er informert, og har forstått innholdet
  3. Gå igjennom planen med jevne mellomrom
Planen må innholde noen grunnleggende punkter:
  1. Hvem skal fronte krisen? Mange «kokker mye søl». Påse at dere har en som fronter krisen. Back up plan om denne personen av en eller annen grunn ikke skulle være tilgjenglig bør også være tenkt igjennom.
  2. Hva og hvordan skal man kommunisere? Kommunikasjonen utad og innad er helt avgjørende i krisesituasjoner. Lag et oppsett som er lett forståelig. Ærlig kommunikasjon er avgjørende.
  3. Hvem skal lede krisen internt? Intern kommunikasjon under en krise er vel så viktig som det eksterne. Krise lederen sin oppgave er i stor grad å gjenoppbygge tillit og rykte. Krise lederen skal være synlig og tilgjenglig. Hyppig informasjon er viktig for å opprettholde troverdigheten hos medarbeiderene.
Praktiske råd:
  • Informer hyppig. 
  • Ta «brodden» av mulige avsløringer som kan dukke opp
  • Innrøm feil. Ikke lat som at ting ikke har skjedd
  • Ikke forskyv skyld spørsmål. Ta ansvar.
  • Forebygg spekulasjoner
  • Informer om negative aspekter
  • Ikke lat som at alt er ok
  • Vis omtanke for medarbeiderene og andre innvolverte
  • Informer om hvordan dere skal løse krisen. 
En krise «kan» i noen tilfeller skape postive ringvirkninger. Muligheter kan dukke opp i «kjølevannet». 
Hvordan ville du håndtert en eventuell krise?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar