mandag 26. desember 2011

Kunsten å omgås hverandre!



(Med utgangspunkt i professor Fløistads bok « Om kunsten  å omgås hverandre») 
Å beherske kunsten å omgås hverandre, i det minste i noen grad, er forutsetningen for å lykkes i alle sammenhenger, i familien, i skolen og venneflokken, i arbeidslivet og i nærmiljøet generelt. Det er forutsetningen for å lykkes i vårt eget liv. Behersker vi kunsten å omgås andre , vil det være et viktig bidrag til vår egen og andres vekst, til trivsel og lønnsomhet.Å lede en virksomhet er å lede mennesker . Det er å lede holdninger. Det er i de fleste tilfeller å utvikle holdninger. Det er skapt et produktivt holdningsfellesskap, der de sosiale kvaliteter kan være en avgjørende produksjonsfaktor. Å lede en virksomhet innebærer å utvikle forpliktelser hos medarbeidere overfor virksomhetens målsetninger, herunder overfor etiske normer og regler.Holdningsendringer i en virksomhet kan vanskelig løses ved noe engangstiltak. Det må løses ved en langvarig prosess. Mye taler for at en slik prosess bør være endel av det daglige liv. Å sette igang en slik prosess er en del av lederens viktigste oppgaver.Virksomheter skal ikke overleve for sin egen skyld, men for stadig å kunne være til bedre tjeneste for sine brukere. Denne overordnede målsetningen skal gjennomsyre alle deler av virksomheten. Å levendegjøre denne målsetningen er blant lederens fremste oppgaver.En virksomhet kan ikke bare betraktes som et middel til noe, men også som et mål i seg selv. I kraft av sitt menneskelige felleskap har den sin egenverdi.Den som er mer opptatt av fellesskapet enn av seg selv, tåler større motgang  og nederlag enn den selvopptatte. Det visste ikke minst Jesus. Han er en av vår histories største ledere, hvis ikke den største, og er det fremdeles. Hans oppskrift på å omgås mennesker er like enkel som den er vanskelig å etterleve. Den kan samles i 4 punkter. De er alle regler for den som vil samle mennesker om et buskap, en «virksomhetside»: Du skal møte mennesker som likeverdige Du skal vise evne til tilgivelse Du skal stille krav til medmenneskene Du skal ha kjærlighet til dine medmennesker En virksomhetsleder må forsøke å skape en enhet av et mangfold. Man skaper ikke en sterk bedriftskultur ved å ensrette holdninger og tenkemåter hos sine medarbeidere. Den sterkeste og mest utviklingsdyktige kultur er den som ivaretar og styrker den enkelte medarbeiders egenart. En forsamling som alltid er enige, har neppe noen fremtid. Det er uenighetene, den fruktbare uenigheten blant medarbeiderene, som skaper liv, forandring, utvikling, og dermed nye tanker om produkter og tjenester og kundebehandling. Det er neppe noe som er så fruktbart som å bli motsagt. I stedet for å verne om sannheten, bør lederen la seg inspirere til nytenkning. En sak har mange sider. Livet har mange fasetter. Lederen skal symbolisere alt dette. Han skal stå for et menneskelig fellesskap som er underveis.
Fortsatt gledelig jul! 
Henning
Henningaarsand..com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar