lørdag 10. desember 2011

Hvordan lytte?


Folks evne til å lytte er avgjørende for å oppnå suksess. 
Jeg definerer lytting på 3 forskjellige nivåer:
  1. Lytting med ørene
  2. Lytting med øynene
  3. Lytting med hjertet
Hvorfor dele inn lytting i 3 forskjellige faer? Jo, fordi..
Når man prater med et annet menneske bruker man først ørene for å lytte etter ord, innhold eller historien personen forteller.
På nivå 2 bruker jeg øynene til å observere hva personen IKKE forteller meg direkte, men som kroppsspråket forteller meg. Det kan være følelser eller andre ting som ikke kommer frem. Ved å lytte med øyene begynner jeg å SE hva som ligger bak historien.
På nivå 3 bruker jeg det viktigste organet! Hjertet! For å lytte med hjertet krever det stor grad av intuisjon. Ved å lytte med hjertet åpner man opp for egne reaksjoner og det igjen åpner et annet energi nivå. På nivå 3 kommer det ofte frem informasjon som ikke personen du pratet med selv er klar over.
Trener man på å lytte på alle de nivåene vil du merke at mottageren føler seg «dypt hørt».
Hart du tips til hvordan man kan bli en bedre lytter?
Henning aarsand
+4745002040

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar