fredag 4. november 2011

Sosiale medier er supert for dialog, men hvordan er dialogen med kundene deres idag?


Det finnes mange digitale kanaler. Idag er det stor fokus på forskjellige sosiale kanaler for å komme i dialog med eksisterende og potensielle kunder. Det ligger uante muligheter i sosiale medier, og vi er kun i «startgropen».
Derfor er det ekstra viktig å posisjonere seg NÅ! Med å posisjonere seg mener jeg ikke å legge ut selskapet deres i alle mulige sosiale/digitale kanaler, men å begynne å jobbe enda tettere med kundene deres i det daglig. Resultatet av hvor fornøyde/lite fornøyde kundene deres er vil fort gjenspeile seg den dagen dere blir å finne i forskjellige sosiale kanaler.
Her er noen ting man bør tenke igjennom:
  1. Hvordan innvolverer dere kundene deres idag? Hvordan ønsker dere at de skal innvolveres?
  2. Hvor mange kontaktpunkter har dere med kundene idag? Hvor mange kontaktpunkter ønsker dere å ha med kundene?
  3. Hvor ofte ringer dere, møter dere eller sender dere ut informasjon til kundene deres
  4. Vet dere hvordan kundene deres oppfatter dere? Eller tror dere bare at dere vet det?
  5. Databasene/crm ´en deres.. Benyttes det til å innby til dialog? Kanskje på tide?
  6. Ryktet deres. Positivt? Negativt? Det eneste som er sikkert er at om dere har et negativt renomme, så tak i det nå. Det vil spre seg enda raskere fremover. 
  7. Hvordan innvolverer dere kundene deres idag? Tar dere tilbakemeldinger på produkter og tjenester seriøst, og ikke minst viser dere ved handling at dere gjør det?
  8. Hvordan oppfatter markedet dere? Er det langt mellom hvordan kunden oppfatter dere, og ønsket oppfattelse, så er det kanskje tid for en justering?
Negative omtale vil spre seg enda raskere fremover, kundene/markedet vil få enda større makt og bedriften må ta markedets tilbakemeldinger enda mer seriøst. Lag en plan for hvordan dere skal håndtere kriser, hvordan dere vil oppfattes og påse at hvert enkelt individ i organisasjonen forstår viktigheten av å følge retningslinjene.
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar