onsdag 23. november 2011

Har dere evnen til å tenke nytt?


At ting endrer seg er forsåvidt ikke noe nytt, men tempoet i endringene er betydelig økt de siste årene. Bedrifter som ikke tilpasser seg dette tempoet vil i mange tilfeller ikke eksistere 5-10 år frem i tid. De produktene og tjenestene dere lever av idag er ikke nødvendigvis det som vil være kjerneproduktene deres frem i tid.
Her er noen eksempler:
  • Mediehusene - Salg av papiraviser er sterkt synkende og vil falle yttligere! Samtidig sliter mediehusene med å skape digitalt innhold som leserene vil betale for.
  • Agentur holdere av store kjente brands - Klare tegn hos store kjente brands at de tar mer og større direkte kontroll over forhandlerene/sluttkunden. Mere går rett til butikk, og ikke innom de som sitter på agenturet. Kombinert med at de drifter netthandlene sentralt, og bygger egne brand-stores i det enkelte land.
  • Markedsføreren som ikke liker salg + direkte kundekontakt digitalt/oprativt ute hos kunden vil bli lite etterspurt.
  • Teleopratører må endre seg. Folk sender mindre og mindre sms/ringer mindre(over nett) + datatrafikken går opp. Konkurranse fra internettopratører.
  • Styrene i bedriftene. Styresammensetning av folk med lang erfaring og innovative yngre mennesker blir enda viktigere. Rene «Gubbe» styrer er en trussel mot den enkelte bedrift.
Har dere ikke gjort det, så er det på tide å  evaluere eksisterende drift + legge planer fremover. Ikke sitt å se på endringene som skjer. Tenk 2-5-10 år frem i tid.  Påse at ledelsen ikke klorere seg fast i det som har vært, men istedenfor evner å se nye muligheter i et marked som vil endre seg raskt.
Hva tror dere?
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar